Терзиев: Ще анализираме забраната за стари коли в центъра

Нискоемисионната зона ще влезе в сила на 1 декември
29 ное 2023 13:49, Нели Христова
39
Терзиев: Ще анализираме забраната за стари коли в центъра
Снимка: БГНЕС

Нискоемисионната зона (НЕЗ) за автомобили в София ще влезе в сила на 1 декември 2023 г. и ще е валидна до 29 февруари 2024 г. Зоната се въвежда в т.нар. малък ринг, който обхваща бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска" и бул. "Сливница".

НЕЗ беше приета от предишния общински съвет в края на миналата 2022 г. в изпълнение на решение на Софийския градски съд. Тогава съдът постанови, че Столичната община трябва да предприеме мерки за въвеждането на нискоемисионни зони като част от мерките за подобряване на качеството на въздуха особено през зимните месеци.

“Зоната трябва да бъде въведена сега, защото такова е решението на съда и на предишния общински съвет. Новият екип на общината няма как да не се съобрази с това.”, каза кметът на София Васил Терзиев. "Ние обаче ще анализираме внимателно ефекта от въвеждането на нискоемисионната зона и след детайлен анализ ще предложим на Столичния общински съвет как да продължим в бъдеще и какви да са следващите стъпки за 2024 г.", добави той.

Кметът на София поясни, че за съжаление предишният екип на общината не е провел активна и ясна разяснителна кампания, което може да доведе до объркване сред хората, които ще използват старите си автомобили в идеалния център на столицата. Ето защо при първи нарушения хората ще бъдат предупреждавани и няма да бъдат санкционирани.

Достъпът в НЕЗ на града ще бъде ограничен за всички автомобили от I екогрупа. Това са бензиновите с датата на първа регистрация преди 1 януари 1996 г., и дизеловите с регистрация преди 1 януари 2002 г.

Ограничението не важи за автомобили на граждани с адресна регистрация в малкия ринг и за хората с увреждания. Това ще се отбелязва със стикер за паркиране, издаден от Центъра за градска мобилност (ЦГМ). При наличие на вече издаден стикер за паркиране (по местоживеене) в рамките на зоната за платено паркиране в града, няма да има нужда да се подава заявление. В този случай данните на гражданите и автомобилите им ще бъдат автоматично отчетени в контролиращата система. Хората без стикери и живеещи в рамките на нискоемисионна зона ще трябва да подават заявления до ЦГМ, за да бъдат изключени от ограниченията. Същото се отнася и за хората с увреждания, като те ще могат да регистрират до 2 автомобила, с които да преминават през зоната.

До 1 декември на входните улици по границата на НЕЗ ще бъдат разположени пътни знаци, които ясно обозначават нейния обхват. Автомобилите, чийто достъп ще е забранен до края на февруари 2024 г., ще могат да ползват заобиколни маршрути.

Практиката за въвежда на нискоемисионни зони се налага по цял свят от години и в над 300 града в света има подобни рингове. Някои са доста по-строги от това, което се въвежда столицата. Зоните с ниски емисии могат да са ефективна мярка за подобряването на качеството на въздуха, тъй като чрез въвеждането им се намаляват емисиите на фини прахови частици. Те насърчават използването на алтернативни начини на придвижване в централните части и повече употреба на градския транспорт. Въвеждането им цели също ограничаване на задръстванията и създаване на по-добри условия на живот в градовете.

След края на февруари, Столичната община ще информира гражданите за ефекта от НЕЗ, съобщиха от екипа на Васил Терзиев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


39
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
2
 
4
 
! Отговори
ДОЛУПЪПЪБЪКЭПЪДЭБЭ преди 9 месеца
Нали спасителите преди постоянно говореха мръсен въздух тези мерки да се вземат сега друго приказват като взеха властта
15
2
 
2
 
! Отговори
Васко ДСто преди 9 месеца
11 Да и тех ще ги забраниме ще поръчаме на ток
14
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Така е, анализирайте и слод това задължително напишете Стратегия!
13
2
 
12
 
! Отговори
Софиянец преди 9 месеца
Почна се -,,Те предишните са виновни".Стар номер на неспособни да решават проблеми!
12
13
 
5
 
! Отговори
Антиковунистка София преди 9 месеца
Забранявайте старите смърдящи таралястници!София не е Мумбай който няма пари за нова кола ще ходи с градския или пеша само ние тарикатите с Теслите и Г класите ще спираме пред Планет
11
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
А на старите хора няма ли да забраните достъпа? Че вие сте точно тази категория хора като че ли. Иначе моята кола е само 10 години по-млада от това, но пък работи на газ, така че ми е много съмнително, че замърсява колкото който и да е дизел (нов или стар) и сигурно повечето бензинови.
10
0
 
19
 
! Отговори
ЧЕРВЕНА СОФИЯ преди 9 месеца
СНЕГОРИНИТЕ И КАМИОНИТЕ СЪБИРАЩИ ПАДНАЛИТЕ ДЪРВЕТА И КЛОНИ В ЦЕНТЪРА-КОЯ КАТЕГОРИЯ СА?
9
1
 
10
 
! Отговори
Дедо Пенци преди 9 месеца
Стари кюмбета ще имат ли право да отопляват софиЕнци у центърО, или само на климатичета ще бутат?!
8
3
 
3
 
! Отговори
Боби Михайлов преди 9 месеца
Защо колите на газ се спират? Те замърсяват повече от дизеляците.
7
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Ако ги проверяват на пътя ще стане ясно, че половината от по новите замърсяват повече от двадесет годишните, защото са изтърбушени или преправяни.
6
22
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
До руслан Хората като са бедни и нямат пари за кола, да почнат да се развиват и да изкарат. Кола, която покрива изискванията може да се вземе и за по- малко от 5000 лв. Ако не могат, да ползват транспорт като ходят към центъра. Не може да имаш 3 таралясника за по 1000 лв. всеки, 2 да седят пред блока целогодишно без да мърдат, а с третия да димиш из центъра. И аз искам да карам V8 amg, но не мога да си го позволя и карам кола на газ, покриваща изискванията
5
11
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Тази зона трябва да важи целогодишно. И всички ръждясали и димящи дизеляци (почти всички бусове и баничарки) да бъдат спрени от движение.
4
3
 
6
 
! Отговори
До Анонимен преди 9 месеца
ми...мойта е края на 2004, с набити над 20к в двигателя, ама сладура в гтп ми я писа евро 1 (така му били казали) даже преди да замери газовете (за фиксването на които съм налял над 3к ама се тая...)интересно примерно едно камаро z28 big block от 68-*** в коя ли категория попада....:)
3
3
 
7
 
! Отговори
пеню преди 9 месеца
колкото се спазва забраната за употреба на алкохол на публични места, толкова и тази забрана ще се спазва. Пълна бутафория. А Васко Ухото, известен още и като Маслото да си опича акъла, че да не падне в някоя шахта в тъмното
2
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
То тази забрана важи за коли които са наистина мноого зле (пред предаване за скраб).По улиците които са вписани в статията не съм виждал такива коли.
1
2
 
19
 
! Отговори
руслан преди 9 месеца
***, вместо да забранявате на бедните хора колите, създавайте или поне не пречете хората да забогатяват /бизнес среда/ така самите те ще си купуват нови коли. Това е ценизъм, дайте и някакви преференции, отстъпки или стимули за електрически коли, какво да правят хората като са бедни и нямат пари за нови коли!