Не забрана за старите коли, а "зелена вълна" на светофарите

Според доц. Салиев ограничението в центъра на София няма да има ефект
4 дек 2023 20:09, Елка Василева
30
Не забрана за старите коли, а "зелена вълна" на светофарите
Снимка: архив, БГНЕС

От началото на месеца влезе в сила наредба, която ограничава влизането в центъра на София на най-старите автомобили. Забраната важи за колите с бензинов двигател, произведени преди 1996 г. и за тези с дизелов, произведени преди 2002 г.

Още по темата
Въглеродният отпечатък, който оставят автомобилите е огромен, ако се счете периодът от производството му до неговото приключване като автомобил, каза пред БНР доц. д-р инж. Дурхан Салиев от катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в Техническия университет.

„Но влиянието, което оказват в околната среда, в градовете, може да се каже, че е една минимална част от всички останали замърсители, ако говорим за въглероден окис и въглероден двуокис“, обясни доц. Салиев.

Той даде пример с проучване отпреди няколко години, което показва, че в големите градове в Европа, включително и в София, замърсяването от транспорт е около 17% от общото замърсяване.

„Това е нещо, което не се смята да оказва толкова сериозно влияние. Друг е въпросът, че въпреки минималното замърсяване на фона на останалите замърсители – 17% е малко, но все пак има и частици, които сериозно увреждат здравето, въпреки малкия им процент“, добави доц. д-р инж. Дурхан Салиев.

По думите му не може да се очаква голямо подобрение в качеството на въздуха вследствие на въведената забрана, която ограничава влизането в центъра на града на стари автомобили.

„Не е въпросът да ограничим хората да пътуват, а да им създадем условия. Ако направим така, че пътуването да се извършва с възможно най-малко спирания, то тази мярка в един момент ще се окаже, че може да отпадне. Когато автомобилът престоява, той отделя различно количество вредни емисии, а когато ускорява, това е режимът на работа на двигателя с вътрешно горене, в който се отделят най-много вредни емисии. Ако успеем да създадем условия на движение, които да гарантират минимален брой спирания – „зелени вълни“, координираме ли светофарните уредби по такъв начин, че да имаме най-малко спирания, ще решим една огромна част от проблема със замърсяването“, уточни доц. Салиев.

Според него, за да оставят хората автомобилите, трябва да са създадени условия за привлекателен градски транспорт.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


30
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
3
1
 
5
 
! Отговори
До 3 преди 8 месеца
Мисленето НЕ Е от силните ти страни!
2
2
 
6
 
! Отговори
ХАХАХАХАХАААА преди 8 месеца
доц. д-р инж. Дурхан Салиев ,да се смееш ли да плачеш ли
1
6
 
1
 
! Отговори
Русоробски фронт преди 8 месеца
То няма много останали коли от 1996-та година...Последната ми беше Волксваген от 1986г когато я бракувах 2000 г