Забраната за стари коли в центъра на София: Няма модел, който да изчисли ефекта

Повишение на доходите е най-добрият стимул за обновяване на автопарка
5 дек 2023 20:30, Анисия Иванова
37
Забраната за стари коли в центъра на София: Няма модел, който да изчисли ефекта
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

За въведената зона, ограничена за по-стари автомобили в столицата, липсва изследване на очакваните ефекти и контрол за спазването. Най-добрият стимул за подновяване на автопарка е чрез повишаване на доходите и по-добър обществен транспорт. А у нас липсва контрол над поддръжката на стари автомобили и ремонтната дейност, извършвана върху тях, това коментира Веселин Грозданов, преподавател във висше транспортно училище "Тодор Каблешков", в предаването "Бизнес старт" с водеща Роселина Петкова.

За въведените ограничения за влизането на автомобили с високо отделяне на емисии в центъра на София липсват изследвания за ефектите, които се очакват, но тази мярка е въведена в много градове в Западна Европа и дават добри резултати, каза Грозданов.

Мярката няма да намали само количеството фини прахови частици, но и натоварването на пътнотранспортната мрежа и произшествията. Гостът обясни, че ограниченията са за коли от българска екологична група 1, като те не съответстват напълно с евространдартите. Той допълни, че в Западна Европа е въведено по-организирано. Като у нас не е сигурно колко от ограничените автомобили преминават през новата зона, а и липсва контрол за упражняването на тази мярка.

Евентуално удължение на срока на зоната би било на политическа основа, тъй като липсва метод за изчисление на ефективността от забраната на старите автомобили, каза гостът.

Най-добрият стимул за обновяване на автопарка е повишение на доходите на гражданите, като гостът допълни, че когато голяма част от населението разчита на минималната работна заплата не може да се изравним със Западна и Централна Европа. Друг стимул е подобряване на обществения транспорт и междуградския ЖП превоз. А за постигането на устойчива екологична ефективност не би била възможна в краткосрочен план.

Грозданов смята, че тук контрола на автомобилите не се осъществява. Той допълни, че много коли са непочистени, използват нискокачествен петрол, не сменят гумите си навреме и липсва контрол при годишните технически прегледи. Също така липсва и контрол върху ремонтите.

"(Стари) и дори и по-нови автомобили се ремонтират в малки гаражи, някой е решил, че иска да бъде майстор, дали има необходимото образование; има гараж, прави си сервиз и започва да извършва ремонтни дейности. Сервизни книжки не се попълват; И в сервизните книжки този, който е извършил ремонта, да слага подпис и печат и да носи отговорност за извършените дейности“, каза гостът.

Предложението за вноса на автомобили от вторичния пазар от чужбина, да се облагат с допълнителна такса, като средствата от таксата да влизат във фонд за стимулиране закупуването на електромобили. Гостът обясни, че хората, управляващи стари автомобили, продължават да закупуват и да управляват такива, поради финансова невъзможност да закупят нов.

"Да взимаме от по-бедния, за да даваме на по-богатия смятам, че е малко несправедливо, ако управлявам стар автомобил, не е защото искам да управлявам ретро автомобил, а защото нямам средства да си закупя този автомобил (нов или електрически); И когато ме обложите с едни допълнителни 500 лева, аз няма да сменя старите гуми, няма да сменя маслото“.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


37
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
14
15
 
4
 
! Отговори
Теб да те ЕБВГЗ преди 8 месеца
Ами слез от таралясника и вземи градския транспорт. Тогава ТИ ще оправиш задръстването... Ама Г-А-Н-Ь-О ходи и до съседите с кола. После що било мръсно и задръстено.
13
14
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
За късмет моят 2023 RAM1500 TRX 4x4 Crew Cab 5'7" Box Package се води ЕВРО 6. Да му мислят тези с Mustang Boss 302 от 1969.
12
5
 
25
 
! Отговори
ДТЕБВГЗ преди 8 месеца
Маймунки мръсни.... оставете старите коли и оправете задръстването по Цариградско сутрин и вечер , че ми писна на шнура... деееееба и новите управници дееееееба
11
6
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Като няма модел за изчисление, как установихте че в Западна Европа "мярката дава добри резултати" бе, шушумига?
10
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Ако качат транзитните торове на БДЖ, ще има много по-голям ефект върху природата, пътищата и произшествията. Всичко се прави да уредят туристи купувачи на Витошка.
9
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Забраната е пълна идиотия аз влизам е центъра един път на няколко години и повече ли ще замърся от някой с евро 6 на колата ми дават евро 4 направете го като тол такси
8
4
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Чудя се, кога овцете ще проумеят, че целта на това упражнение е само една - да ги държат под контрол. Трябва да нямаш грам акъл за да вярваш, че това ще намали замърсяването. А ще става по-зле- все повече автомобили ще попадат под забраната и все по-голяма ще става зоната. Ако пасете и бездействате, свършено е с вас, преживни.
7
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Моделът е, че ще заообикалят центъра, ще причиняват задръствания и ще увеличат емисиите. Също ще закъсняват за работа и ще намалят БВП.
6
4
 
24
 
! Отговори
Горно уйно преди 8 месеца
Тия дето се кефите на билетите и метрото - софия не е България! Жив късмет ако има едно бусче на ден до село и обратно, дайте ми пари, ще си купя електричка, аман от глупости
5
1
 
18
 
! Отговори
Средна заплата преди 8 месеца
"Повишение на доходите е най-добрият стимул за обновяване на автопарка"Колко ПЪТИ, че да си позволя нов автомобил?
4
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Най- много замърсяват заводите, които трябва да са извън градовете, а не вътре в тях.
3
29
 
7
 
! Отговори
WTF??? преди 8 месеца
В цяла Европа е така. И ефект има. Нямаш пари за нова кола, купуваш си билетче и скачаш в метрото. Няма какво да умуваме по булгаристански!
2
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Винаги такива забрани и ограничения водят до обратния ефект на очаквания, ако под очакван ефект разбираме това което ни говорят.
1
9
 
16
 
! Отговори
Ядрен вампир Z преди 8 месеца
И да имам много пари пак бих си купил бракма.И да се счупи няма да ме е яд.