Дунав мост 2 - 100-годишна сбъдната мечта

Проектът е резултат от работата на няколко правителства, отбелязва Михаил Миков
Обновена: 5 юни 2013 14:45 | 5 юни 2013 07:14, Петя Славова
101
Дунав мост 2 - 100-годишна сбъдната мечта
Снимка: Булфото

За първи път в далечната 1909 година депутати от Видинско правят официално предложение до Народното събрание и Министерския съвет за изграждането на мост при Видин-Калафат. Оттогава до днес е изминал повече от век, а стотогодишната мечтае на път да се сбъдне. Дългоочакваното откриване на моста при Видин - Калафат е предвидено за 14 юни.

След като новоизбраното 42-ро Народно събрание започна работата си с ратификация на споразумението между правителствата на България и Румъния за създаване на съвместна търговска структура-оператор на новия комбиниран /пътен и железопътен/ мост между Видин и Калафат, отпадна и последната пречка пред официалното му откриване. Законът за ратификация беше публикуван във вчерашния брой на "Държавен вестник" и влезе в сила в деня на обнародването му.

Председателят на Народното събрание Михаил Миковкоментира пред БТА, че така се ускорява изграждането на смесеното дружество и в средата на месец юни ще може да бъде открит Дунав мост 2 при Видин - Калафат. И както България се отваря към Европа, така много се надявам, видинският район да се отвори към България, заяви председателят на парламента. "Дунав мост 2 е резултат от работата на няколко правителства и никой не бива да си го присвоява - той е на гражданите, на България", каза Михаил Миков.

От фирмата изпълнител на обекта - испанският консорциум "FCC", уточниха, че смесеното дружество ще приеме с акт 16 новопостроения мост над река Дунав. А след създаването на дружеството е предвидено по-голямата част от печалбата да постъпва в България, тъй като разпределението на средствата от таксите ще се извършва правопропорционално на вложените от всяка от двете страни средства - 83 процента за българската страна и 17 на сто за румънската.

На Дунав мост 2 се подготвят за официалното откриване на обекта. Работници извършват дребни довършителни работи по трасето, касаещи настилките, парапетите, видеонаблюдението и сигнализацията. Полага се последен, трети пласт на асфалта на автомобилния път в двете посоки, както и маркировката. Довършва се заскаляването на румънския бряг, който е много-по-висок от българския на мястото, където е стъпил втория мост. Денивелацията между двата бряга е близо 30 метра. Монтират се последните противоударни диафрагми, които предпазват стълбовете от разрушаване при удар на кораб в тях.

От строителния надзор на обекта са категорични, че Дунав мост 2 е готов за експлоатация. Гаранция за това са успешно приключилите преди дни изпитания за сигурността на конструкцията на съоръжението. Мостът беше проверен, както за максимално натоварване, така и за последиците от скоростта на движение.

Двудневните тестове започнаха със статично натоварване на моста в различните му части. Локомотив и вагони с товари, както и 30-тонни ТИР-ове провериха какво ще бъде провисването на конструкцията в резултат на тежестите. Апаратурата регистрира отклонение в рамките на около 80 процента от предвиденото, т.е. сигурността е гарантирана. Динамичните натоварвания бяха измерени при различна скорост на движение, уверяват от офиса на испанския строител FCC.

"С подобни изпитания целта е да се провери поведението и риска в самата връхна конструкция на моста по време на експлоатация - да не се получат специфични резонансни явления, които биха били най-малкото вредни за самата конструкция. Но такава опасност не съществува", каза след изпитанията инж. Константин Жипонов, представител на консорциум "Скот - Уилсън", извършващ надзор на Дунав мост 2.

Строителите са категорични, че конструкцията на моста е стабилна и надеждна, а сигурността на съоръжението е 30 на сто по-висока от предварително заложената в проектната документация. Това според експертите гарантира устойчивост на конструкцията.

Камиони и жп вагони, пълни с тонове камъни, тестваха натоварването на моста. Изпитания бяха направени и за скорост по железопътното трасе. Пробите са извършени от испанската фирма "Eнтеса", подизпълнител на строителя на моста "ФСС Конструксион", съобщиха от пресофиса на Дунав мост 2.

Тестовете за максимално натоварване на моста са проследявани със специална апаратура за евентуално провисване и завъртане на конструкцията. По жп трасето са направени три проби за скорост от 5, от 30 и от 70 км/ч в три различни участъка - по жп естакадата и по моста в плавателния и в неплавателния участък на Дунав.

"При изпитанията апаратурата не е отчела т. нар. резонансни явления, при които трептенето и вибрацията на самия мост да съвпаднат със скоростта на влаковата композиция и да доведат до неприятни последици", поясниха от пресофиса.

Тестовете завършват с подписването на акт 14. Предстои подписване и на акт 15 с предаване на собствеността на моста от строителя на възложителя. Дунав мост 2 - има две пътни ленти за движение на автомобили в двете посоки, една жп линия, пешеходен тротоар  велосипедна алея, едно аварийно платно. Дължината на целия мост е 3 598 м, а над реката - 1 791 метра.

В основите на моста и инфраструктурата са сложени 30 млн. кг желязо. Само на мостовото съоръжение има около 23 млн. кг желязо. В плавателната част на реката има 4 стълба, в тях има по 24 пилота, които се намират на дълбочина 80 метра в коритото на река Дунав. Всеки от тях представлява железен цилиндър с диаметър от 2 метра, който е пълен с желязо испециален бетон. "Трябва земята под Дунав мост 2 да се отвори, за да падне мостът, категоричен е Михай Малиученцо, представител на фирма Арматек за България и Румъния, доставила желязото за мостовото съоръжение и инфраструктурата.

Всичките осем пътни и железопътни надлези към момента са отворени за движение. На пътните възли са монтирани общо 117 осветителни тела, разположени на 9-метрови стоманотръбни стълбове. Общо 178 сегменти с тегло до 240 тона изграждат тялото на Дунав мост 2 над реката. В неплавателната част техният брой е 650.

По 19 двойки от защитните елементи са монтирани при четирите колони на моста в плавателния участък на реката. Елементите, всеки с тегло от 80 до 120 тона са произведени в производствената база на фирмата изпълнител на проекта FCC Construccion, разположена в Свободна Безмитна зона -Видин.

Видин и Калафат очакват с нетърпение откриването на Дунав мост 2, който със сигурност ще помогне за развитието на граничните райони.

Проектът и самият мост са много важни за цяла Европа. Това е връзка между севера и юга, между две европейски страни - Румъния и България. Проектът свързва два бедни района в Европа - Видин и Калафат, и районът наистина се нуждае от него, каза Рафаел Фернандес, ръководител на проекта за Калафат, който наблюдава последните приготовления.

Двата километра над Дунав ще спестят много километри отклонение към единствения досега мост между Румъния и България при Русе. Новото съоръжение ще даде възможност на над 100 000 превозни средства да прекосяват разстоянието Видин -Калафат всяка година, показват изчисленията на транспортното ни министерство.

Шофьорите на ТИР-ове, които чакат на опашка, за да се качат на ферибота между двата бряга, са доволни, че по моста ще се преминава много по-бързо. Сега по този маршрут те могат да разчитат само на фериботната платформа, отнемащо им понякога часове.

"С новия мост между Румъния и България ще се минава много по-бързо. Няма да се чака - само плащаш на съответната станция и караш. Така е много добре", каза за БТА Дитер Михай, немски шофьор и допълва, че би било отлично, ако мостът бъде свързан с магистрали.

Първата копка на обекта бе на правена от премиера Сергей Станишев през май 2007 г. Грубият строеж на Дунав мост 2 бе приключен през октомври 2012 г., а в края на май2013 г.- мостът и пътната инфраструктура са готови. Изграждането на Дунав мост 2 струваше на България над 225 млн. евро - собствени и евросредства, а на Румъния - 48 млн. евро. Според договора за изграждането мостовото съоръжение се финансираше изцяло от държавния бюджет, ИСПА, ЕК и безвъзмездна помощ от немска и френска агенции и безлихвени заеми.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


101
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
56
14
 
5
 
! Отговори
тцЪ преди 11 години
До Глас народенСамо дето при тях започна окончателното строителство. Приказките на Боци за насипа са поредната му простотия и начин да си присвои всичко хубаво - типично по комунистически. Забавянето идваше от нежеланието на румънците да правят връзката там. Ние настоявахме за Видин - Калафат, а те се опъваха защото искаха да е при Оряхово - Бекет. Така загубихме няколко години.
55
10
 
24
 
! Отговори
Егон преди 11 години
Според мен е редно този, който има най-голям принос за реализирането на проекта, да бъде поканен на откриването му. Визирам Борисов. Не го е построил изцяло той, но той има най-голяма заслуга за приключването. Казвам го без каквото и да е политическо пристрастие.
54
1
 
24
 
! Отговори
super преди 11 години
Не съм архитект и не разбирам от строителство, но е факт, че реката е 2 до 3 пъти по-широка при Видин отколкото в Будапеща например и е тъпо да се казва, че Унгарците били пострили 17 моста и тн... може би 5-6 от техните мостове заедно се равняват на този по сложност и цена.
53
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
За съжаление БДЖ върви към фалит и просто не достигат и липсват влакове, за да минават през моста. Пътищата за тирове към и от моста са в окаяно състояние също и трафикът по моста на практика е блокиран.
52
11
 
3
 
! Отговори
Croki_Gena преди 11 години
до 57 - за кои комунисти става дума, умнико - тези от герб или другите. щото като кажеш комунисти веднага си спомняме, че боко напусна полицията, щото не искаше да се откаже от членството си в БКП .
51
1
 
8
 
! Отговори
30 млн преди 11 години
30 милиона кг желязо. Странна работа, че сте решили да мерите желязото в килограми като наявсякъде винаги се мери в тонове.
50
12
 
7
 
! Отговори
Croki_Gena преди 11 години
мдааааа, едно време след втората революция - 1997 - един дърт комунист казваше - това, което ние сме построили вие не можете да боядисате. Скоро тоя лаф го чакам от един млад комунист - страхливото банкянско мутре - боко тиквата и неговите неграмотни последователи
49
22
 
9
 
! Отговори
77777 преди 11 години
Въпреки забавянето на строежа по времето на ГЕРБ, моста най-накрая беше завършен след като Бойко Борисов подаде оставка. 6 години и един месец строеж, вкл. и инфраструктурата към моста. Сега моста бе довършен от този, който го започна, както си е редно. Ако през 2009-2013 управляваха други, а не ГЕРБ, моста щеше да се пусне година-две по-рано.
48
1
 
19
 
! Отговори
Мимо преди 11 години
Има една приказка-надей се Керо.... Колкото Русе е живнал от Дунав мост 1 толкова ще живне и Северозападния край на България! Не се ли създадат работни места,да се развие производство и промишленост,беднотията и безработицата ще си останат така! А специално на мен ми се струва ,че това няма да стане никога! Никой от Европа и Америка не иска да сме развита държава. Те искат да сме един евтин пазар на работна ръка и да си внасят стоките у нас! Един вид бели роби в Европа!
47
3
 
19
 
! Отговори
Глас народен преди 11 години
Комунистите са като кукувицата !Чакат някой да направи нещо хубаво и после - хоп ние го направихме !Басирам се, че в следващата предизборна кампания (която според мен не е много далеч) ще чуем, че столетницата освен всички други благини, които е направила за народа е построила Дунав мост 2, както и новите отсечки от автомагистралите Тракия, Хемус, Марица и Струма.Дано този път хората махнат розовите (т.е. червените) очила, които бяха сложили на 12 май тази година.
46
13
 
6
 
! Отговори
Стоянов преди 11 години
Къв ГЕРБ бе мухъл анонимен, моста започна да го строй царя, после мина през тройната коалиция, чак след това са ГЕРБ. По принцип Гербаджиите каквото и да построят след време почва да се руши щото са некадърници и половина. Друг е въпроса, че такъв мост се строй за две, а не за десет години
45
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Новият мост вероятно няма да бъде открит от Бойко. Какъв малшанс - някой друг да реже лентички! Не е ясно кой ще ползува моста, след като няма свестен път до Видин.
44
10
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
нека да си кажем всичко ясно - Дунав Мост 2 е изцяло благодарение само на ГЕРБ, тез червени *** въобще да не се бутат на откриването ако имат поне малко срам
43
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
В основите на моста и инфраструктурата са сложени 30 млн. кг желязо...оххх, майка....дано не бъде прочетено това от някой ***....:)
42
21
 
15
 
! Отговори
boicho.boichev.7 преди 11 години
Герб построи метрото, герб построи аец козлодуй герб построи ...абе всичко построи.Преди бат Бойко тука беше пустиня, след него е рай.
41
1
 
11
 
! Отговори
до 41, Славянка преди 11 години
наистина - не е само "аз, аз, аз".вместо това е "всички", обаче без да са направили нищо, че да се причисляват към това "всички"...
40
10
 
10
 
! Отговори
boicho.boichev.7 преди 11 години
Герб направи и матистралите-всички и целите.Въобще някой може ли да си спомни-как сме живели без герб, как е изгрявало слънцето?
39
4
 
14
 
! Отговори
boicho.boichev.7 преди 11 години
Добре де, герб го проектираха, осигуриха финансиране, построиха.За 3 години.Не че е вярно, но щом така искате -така да бъде.Никой не казва, че са направили нещо лошо.Напротив-добро е.Добре че построиха тизи мост.
38
18
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Боко ще се пръсне от яд, че друг ще резне лентичката. Повечето проекти, на които той режеше ленти почнаха при други, сега е време да гледа отдалече и той.
37
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
До GiveMeFiveКакво значение има кой ще прережи лентата, важното е че е факт съоръжението.