Защо повечето женски образи в сериалите ни са "по калъп"?

Реалната българска жена не съществува на екран
17 окт 2024 15:29, Екип на Az-jenata.bg
30
Защо повечето женски образи в сериалите ни са "по калъп"?
Персонажът на Валентина в Алея на славата е сред малкото реалистични женски образи. Снимка: NOVA

Ние – семейство Кучеви, като огромна част от нормалните хора, изцеждаме годишната отпуска до дупка. В Солун сме и след вечери и разходки се спасяваме от жегата в уютното студио, наето от Airbnb. Играем на „Експлодиращи котета“, четем по няколко страници с второкласника ни и след като заспи – отваряме лаптопа и ровим в Max или Netflix за сериалче. Сравняваме препоръките, обсъждаме, мръщим се. Гледа ни се нещо с куул герои... Даже, ако може да е с куул героиня – още по-добре.

Със сигурност традиционната българска аудитория ще се залепи пред екраните, за да отдаде внимание на всичко, което родните продуценти са сътворили. Убеден съм и че в риалити форматите женските образи отново ще предизвикват разнородни емоции. Дотолкова, че ще е трудно да се ориентираме дали става въпрос за едни и същи лица. Но за тях е някак ясно – те са реални, живи и независимо как са подбрани и с каква цел – постъпките, емоциите, реакциите им са истински. Затова и в крайна сметка никой не гледа „Ергенът“ заради ергена, а заради дамите. Кипи истински живот след истински постъпки, които са направени и измерени в някакъв нашенски морален контекст.

Когато става въпрос за сериали, при това български – нещата са друга чаша вино. Малцина са тези, които помнят имената на героините. Коментарите обикновено са свързани с изпълненията на актрисите и се споменават имената на по-известните.

Повечето женски образи в българските сериали са изградени, за да служат единствено на драматургията на сериала. Те често пъти са развити извън реалното време и контекст и често пъти са толкова еднопластови и капсулирани в клиширани фрази, че никога не можем да допуснем, че са възможни в реалния живот.

Не обичам да гледам сериали, когато са в пика на популярността си.

Breaking Bad („В обувките на Сатаната“) е сериал на почти 15 години – едва сега му дадох пети шанс и проработи.

Скайлър (Анна Гън) и сестра ѝ Мари (Бетси Бранд) са толкова органично сътворени, изиграни, емоционално наситени, че плочките в домовете им ще се наместят под тях, за да ни накарат да следим всяко тяхно действие, решение или емоционално състояние.

Симпатията кара въображението да работи. Това най-общо казва Дейвид Хюм – шотландски философ и икономист, живял през далечния 18 век. Намирам тезата му за абсолютно приложима. Един образ може да бъде симпатичен дори тогава, когато е отрицателен, защото поражда истинска връзка със зрителя.

Обсъждам Скайлър и Мари с приятели, живеещи в Щатите, и те леко надменно ми казват: „бро, реален образ на домакини, които можеш да срещнеш в почти всеки южен щат“. Няма как да проверя веднага, но се ориентирам по емоциите, които пораждат в мен.

Връщам лентата назад към други женски характери от любими сериали и се сещам за Уенди Бърд (Лора Лини) от Ozark („Озарк“).

Жена чудовище, която от симулирано „успешен“ брак, с любовник, и на два дни от признание за желание за развод, изведнъж се оказва в центъра на огромна перачница за пари, която съпругът ѝ – Марти Бърд (Джейсън Бейтман) трябва да завърти, за да останат живи.

Страхът, който Уенди изпитва за живота на децата си, и постъпките ѝ впоследствие са толкова реално пресъздадени, че двамата с г-жа Кучева спирахме епизоди, за да обсъждаме как бихме постъпили ние. Дали бихме се променили толкова?

Сигурен съм, че ако по някаква случайност имаше подобен характер в български сериал, Уенди Бърд щеше в най-добрия случай да е експресивно агресивна жена, която крещи и плаче в 99% от сцените си. Да е нещастна по канона на НАТФИЗ.

Сещате ли се за онези женски лица с вторачен в една точка човек? Щеше да шепти някакви думи, които никой в реалния живот не ползва – скучни до смърт, но с цел да разплачат и камък.

Повечето женски образи в сериалите ни са правени „по калъп“, без грам допир до реалността.

Клишета за различни ролеви модели, които в истинския ни живот дори се променят, в сериалите са обречени от години да бъдат едни и същи. Не съм срещал женски образ в наш сериал с интересна професия – ако героинята е на около 40+, има няколко опции.

Срещаме бизнес дама, притежаваща ресторант, мол, винарна или каквото е клетото клише за успешна жена у нас. Оригиналността изисква някакви усилия и когато не са спестени на сто процента – най-много да видим вече изигран образ – лекар, полицайка. Но в българската реалност никога не сме били при подобен лекар и никога не ни е спирала такава полицайка.

Затова пък у нас сме свикнали да гледаме историите на нещастна дама, която дава всичко от себе си, но страшна тегоба пречи на щастието ѝ – изневяра, проблем в работата, адска болест. Не че в реалността това не се случва, но не се случва само това.

Това е един от основните проблеми на жените в родните сериали – те не съществуват сред нас.

Не са образи, които имат за цел да въздействат, а само да свършат една бърза работа за няколко епизода. Затова и често пъти героините нямат никакво друго занимание или дълбочина, за да разберем повече за емоционалния им свят – те са като фантоми, които имат няколко реплики, за да се случи нещо логично в действието.

Ако пък направим дисекция на млада жена в български сериал – тя ще е бунтарка, проблемно дете на разведени или нещастни родители, разглезена богаташка дъщеря или умно момиче, което всички подценяват.

Да си представим героиня като тази на Фийби Уолър-Бридж във „Fleabag“ в български сериал е невъзможно, защото рядко ще видите наша героиня да говори за сексуалните си предпочитания, вътрешни страхове или употреба на леки наркотици. Пушенето на джойнт ще се падне задължително на проблемен персонаж, защото общото схващане у нас по темата е табу. Както и по много други...

Според българските сериали месечният цикъл не съществува, нито оралната любов, нито пък нормалната работна среда с весели и усмихнати млади хора, а гей тематиката винаги е свързана с трагична съдба.

В секс сцените жената винаги е жертва на загорял мачо с много власт или на възпитан и скромен професионалист с поведение на университетски асистент през зрелия социализъм.

През цялото действие от него не лъха на нищо – той е скромен, трудолюбив и безопасно скучен, но точно това е причина героинята да се „възпламени“ или пък да стане жертва на домашно насилие.

Въобще сексът е свързан с някакво жестоко страдание или възторжен момент, след който всички трябва да крещим „Българи юнаци“. Все едно българската жена няма мнение по въпроса за оргазма си и ѝ е все едно дали ще я бият първо или непременно ще крещи.

И тук изниква големият въпрос – защо реалната българска жена не съществува в уж новите български сериали?

В тях не срещам образа на нито една позната, а за близо 50-годишния си живот в приятелския ми кръг има доста разнородни по професия, социален статус и типажи дами. И никога не мога да асоциирам нито една от тях с героиня в нашенски сериал.

С лекота мога да кажа, че познавам поне дузина, чиито черти, постъпки или начин на мислене мога да намеря във Фийби, Мер – Кейт Уйнслет в Mare of Easttown („Мер от Ийсттаун“), Рю Бенет – Зендая в Euphoria („Еуфория“), Уенди Бърд в Ozark („Озарк“), жените в The White Lotus („Белият лотос“). Всичките са толкова реални, че дори жестове и мимики напомнят на близки и далечни познати.

Продължението на материала вижте тук

автор: Господин Кучев

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


30
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
26
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 минута
Ако представата ти за интересни и отличаващи се женски роли са Shehulk, Batwoman, Supergirl и разновидностите им, нормално е нашите да ти се сторят клиширани.
25
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 минути
Статията ме вдъхнови да вкарам всички препоръчани от автора сериали в черния си списък.
24
2
 
2
 
! Отговори
Ужас преди 6 минути
Българските жени са герои, за разлика от Българските мъже, които само ходят на работа и чаякат да им се сложи на масата. Няма такова общество отгледано от жени, където мъжете да са толкова пасивни, освен някъде в арабските държави
23
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 14 минути
не знам за автора... ама част от темите като леки наркотици са и цикъл са ежедневие в по-младите компании около мен... ко толкова...
22
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 19 минути
Трудно се чете този Господин Кучев, по диагонал преминах.Но бих искал да кажа, че проблем на киното ни са кадрите на НАТФИЗ, които ги учат на театър, а не на кино. Научили да бъдат преклаено, та чак изкуствено драматични, лирични или комични, както би следвало да е на една театрална сцена, в която имаш появяване и изпяване на репликите си със свойствената театралност. Но в един филм, в който има динамика, качества и личност на персонажа - там ги няма никакви нашите театралчета.
21
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 23 минути
Искам авторът да преброи колко пъти в реалния живот е ставал свидетел на ситуации от "реалния живот" с жени отговарящи на представите му за многопластов женски персонаж, пушещи леки наркотици и коментиращи циклите си и оралната любов
20
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 33 минути
Леле колко сте банални и т ъ п и. За авторите. Тотално клише сте. Явно сериалите, нетфликса и др са правени за да създават такива като вас. Човек да не загледа някой сериал от страх да не стане като вас. Ако сте мнозинство в обществото ни, много сме зле, няма оправия.
19
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 52 минути
В БГ не се научихме да правим свястно кино. По времето на соца и сега, нищо и половина. Напр. Полша, "Ва банк" 1 и 2, сръбските партизански филми, "Валтер брани Сараево", "Моста на кота 412" и т.н. Но Тито пусна актьорите си да снимат навън/ Джани Гарко-Сартана, бат Гойко в ДЕФА ГДР направи сума индиански образи. Поне от руснаците да бяхме прихванали нещо. Наще филми само драми, драми и пози. Някой гледа ли втори път "Вагнер", "Мисия Лондон", да видим "Гунди". "Мръсният Хари", "Транспортер" ъъ?
18
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 54 минути
Кой е този Господин Кучев? Тази бълвоч може да е написана само от някаква стара мома секта феминистка.
17
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 55 минути
Жената поначало я няма и в реалния живот в България. То ако имаше жени нямаше да намалява населението с по 100 000 човека годишно. Чисто статистически жените 18-50г са доста по малко от мъжете. Мисля че някъде към 350 000 беше общия дефицит. Тоест срещу тях имаме и едни над 400 000 млади мъже за които няма жени в държавата. Физически не съществуват. Разбирате ли за каква катастрофа става въпрос? Малко хора осъзнават реалното положение и как този демографски дисбаланс съсипва всичко.
16
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 час
Защото всички сериали се създават от едни и същи сценаристи.
15
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 час
Това че не бълват вулгаризми и цинизми както западните си колежки, или че не коментират месечния си цикъл ги прави еднопластови персонажи?
14
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 час
Те целите ни сериали са по калъп - елементарни груби сюжети, елементарни еднопластови образи, нямащи нищо общо с действителността, слаба актьорска игра, сценарий, писан като от първокласник. Това се финансира у нас - псолкоглавието, връзкарщината и елемнтарието.
13
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 час
То пък щото в западните сериали, по които автора припада жените не са ляти по калъп. Едни и същи лафчета, едни и същи жестикулации, лесно предвидими реакции. Особено пък в най-новите вече се прокрадва и агресивна феминистка и ЛГБТ пропаганда.
12
0
 
4
 
! Отговори
offf преди 1 час
too long, didn't read
11
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 час
"Според българските сериали месечният цикъл не съществува, нито оралната любов, нито пък нормалната работна среда с весели и усмихнати млади хора, а гей тематиката винаги е свързана с трагична съдба."----------------Хайде няма нужда!
10
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 час
"Скайлър (Анна Гън) и сестра ѝ Мари (Бетси Бранд) са толкова органично сътворени, изиграни, емоционално наситени, че плочките в домовете им ще се наместят под тях, за да ни накарат да следим всяко тяхно действие"..................Препоръчвам на автора да си пренареди мозъчните клетки преди да пише анализи. Какви плочки, какви пет лева?
9
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 час
Айде ... БЕЗ!
8
0
 
2
 
! Отговори
Бабинова преди 1 час
в "Деня на бащата" беше перфектна. Идеално изигра озлобената бивша, използваща детето за отмъщение. По-реално и истинско нямаше накъде ......
7
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 час
Защото и сериалите са по калъп