Бясна дигитализация - зад борда падат възрастните, хората с увреждания, бедните

Кампания на испанец: Може да съм възрастен, но не съм идиот
Обновена: 10 фев 2022 07:06 | 10 фев 2022 07:03, Елка Василева
215
Бясна дигитализация - зад борда падат възрастните, хората с увреждания, бедните
Снимка: архив, БГНЕС

Карлос Сан Хуан е на 78 години. От няколко седмици цяла Испания знае името му. Причината: акцията му "Може да съм възрастен, но не съм идиот". С нея той иска да покаже как дигитализацията затрудни живота на възрастните испанци, пише Дойче веле.

Карлос Сан Хуан дълги години е работил като лекар. Като такъв е свикнал да гледа страдания и болки. Но пандемията го е засегнала особено силно. 78-годишният пенсионер от Валенсия е трябвало до се лиши от прекия си контакт с дъщерята и внуците. А освен това изведнъж се оказал изолиран и от своята банка. С нея той може да контактува вече само по телефона или след предварително направена онлайн заявка - и то само в много спешни случаи.

След отпадането на ограничителните мерки банките в Испания запазиха начина си на работа от времето на локдауна. Те са отворени за клиенти само сутрин до 11 часа и то единствено с предварително уговорен час. Пенсионери като Сан Хуан се оплакват и от това, че почти не са останали банкови филиали в близост до домовете им.

Апел за повече човечност и социална справедливост

След финансовата криза от 2008 г. Испания стана страната, която закри най-голям брой филиали на банки и спестовни каси - общо над 23 000. Оттогава досега в Испания бяха съкратени над 100 000 работни места в банковия сектор, а пандемията ускори този процес. За да увеличат печалбите си, банките допълнително изтъняват филиалната мрежа - особено в провинцията, но и в столицата Мадрид. Банковите консултанти все по-често се заместват от чатботове, а клиентите са принудени да се справят с електронни методи за разплащане, онлайн банкиране и биометрични банкомати. Във всички тези процеси Испания беше водеща в ЕС.

Търпението на Карлос Сан Хуан обаче постепенно се е изчерпало. Преди няколко седмици 78-годишният пенсионер стартира подписка, която го превърна в медийна звезда. В нея той апелира банките да осигурят наличен персонал поне преди обяд и то без предварително уговорен час за среща, така че пенсионерите да могат да теглят пари и да плащат сметки.

Акцията на Карлос, озаглавена "Може да съм възрастен, но не съм идиот", има забележителен успех. Междувременно са събрани над половин милион подписа. В петицията Карлос посочва и друго: че хиляди хора като него не са заслужили да бъдат изолирани по този начин. С подписката си той пледира за повече човечност и социална справедливост.

Пенсионерът вече бе канен във всички телевизии и радиостанции за интервюта, дори шефът на Испанската централна банка бе впечатлен от огромния резонанс на акцията. От правителството обещават подобрения.

Сан Хуан обаче е скептично настроен: "Ще се опитат до облекчат обслужването на автоматите с помощта на консултанти. Но аз съм с акъла си, не съм идиот. Работата е в това, че съм болен от Паркинсон. Ръцете ми треперят и понякога натискам грешния клавиш", казва Сан Хуан пред ДВ.

Страх го е, че така може да загуби доста пари. Казва, че е наблюдавал вече случаи как възрастни клиенти се борят с новите парични автомати. Един път дори бил свидетел как жена била ограбена от млад мъж, който твърдял, че иска да ѝ помогне.

Проблемът с бясно напредващата дигитализация

И в останалата част от модерния свят възрастните, по-бедните и хората с увреждания на практика са изключени от бясно напредващата дигитализация. В Испания обаче този проблем е особено голям, защото страната се слави с най-дългата продължителност на живота след Япония и същевременно втората най-ниска раждаемост в ЕС.

Близо една четвърт от населението на Испания е над 64 години. При това страната е рядко населена - клиенти пътуват по 30 и повече километра, за да се срещнат с банков консултант. А от допитване на испанския Съюз на пенсионерите стана ясно, че 40% от анкетираните възрастни хора никога не са влизали в интернет.

Сан Хуан се дразни и от това, че по време на финансовата криза банките бяха подкрепени с данъчни средства за над 40 милиарда евро, а сега оставят възрастните хора на произвола на съдбата. Неговата подписка може да излезе дори успешна, но той иска да постигне много повече - иска общественият сектор да се промени радикално, така че да се вслушват и в гласа на по-възрастните хора. "Наскоро ми се обади едно 14-годишно момиченце и каза, че иска някой ден, като остарее, да стане като мен - защото се застъпвам за хората, чийто глас не се чува. Това ме развълнува много силно", казва Карлос.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


215
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
77
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 90Да де, но статията е за това как разсъждават поне част от клиентите им. Които, между впрочем, са по платежоспособни от голяма част от тези, които са уж напреднали дигитално.
76
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Никога мъртвата машина не може да е над живия организъм .Няма и да бъде. Тва е временна грешка на човечеството, временна заблуда. И това ще мине, но ще трябват оше 20-30 години, докато го разберете, самоуверени малчовци. Таман да остареете и ще ви просветне- след дъжда качулка.
75
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Някой 15 годишен пъпчив се смята за много по-умен от дядо си, защото можел да натиска някое и друго копче по-бързо. А управляващите се забавляват да управляват точно тези натискащи нужното копче.
74
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 86Да му мислят тия поколения. Нали са се яхнали върху телефона и смятат, че той всичко ще им оправи. Машината за тях е безгрешна. На добър път.
73
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Дигиталното обслужване е много добро, докато системата работи, няма бъгове и може да ти отговори на въпросите, запитванията. Когато въпросът ти е извън предвидените "често задавани въпроси" настават безкрайни и не винаги успешни опити за свързване с жив консултант. Големи фирми наемат 5 консултанта и клиентите да се оправят онлайн. Нищо, че в онлайн указанията няма отговори на техните въпроси.
72
16
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Някога, някъде някой неандерталец е разсъждавал също като вас и затова Хомо Сапиенс го е изместил като доминиращия вид. Но поради факта, че част от неандерталския ген все още съществува в нас и явно се проявява от време на време в индивиди където и двамата родители носят повечко от него е и причината все още да има човешки същества които искат с тоягата да бият по монитора и са твърдо против прогреса. Спокойно, след някое друго поколение и вие ще последвате съдбата на неандерталеца.
71
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До IUnknownИ лекари няма да ги лекуват. Ще има телемедицина и докато стигнеш до живия лекар ще трябва да си почти умрял. В другите случаи ще ти отговаря дигитален медицински консултант.
70
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И на тва ше му дойде края. Всяко чудо за три дни. Бъдещето не е в дигитализацията. Невероятно, но факт. Айде почвайте сега тирадите с/у " неграмотните панелистанци". Ама гледайте самонадеяността да не ви изиграе лоша шега. Щото тя винаги така прави.
69
1
 
10
 
! Отговори
Край преди 2 години
Ааа нашите възрастни си имат социални асиситенти. От Вятово, Горна Оряховица и гр. Левски са хората. Те са оторизирани от МВР и мобилните оператори да ги обслужват по домовете. Пенсионера само предава пачката на асистента. Тези които не могат да ходят мятат директно кинтите от балкона.
68
0
 
2
 
! Отговори
До 59 преди 2 години
И как даваш парите кеш в EPay? За изипей ясно...
67
5
 
8
 
! Отговори
Радослав преди 2 години
До 74-тото: дразним се когато карат пенсионер с 20 болести да се явява през 3 години на ТЕЛК комисия, ама ако е да стане дигитална и вече големия проблем! А факта, че няма да караме клетия човечец да обикаля по 50 доктора за да изкара хартиите и да ги занесе на комисията не се сещаме, че е даже улеснение за него! А като те карат да обикаляш за УП-та по фирми които я съществуват, я не вместо НОИ и НАП да се попитат една друга и да си съберат само информацията не било плюс за всички.
66
3
 
15
 
! Отговори
123 преди 2 години
Радославе, вече няма да бъда любезен. Научи се да четеш с разбиране. Опитай се да вникваш в това, което другите ти казват. Научи най-после, че на този свят няма нищо абсолютно, че за всяка ситуация може да има различни гледни точки. Пробвай да влезеш в обувките на другия, дори и на тази, за която смяташ, че е по-важно да си направи ноктите, но не и да гледа детето си. Не лепи етикети на хората. И накрая - Не съди, за да не бъдеш съден. Разбирай го както искаш, няма да те ограмотявам повече.
65
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
70 Човекът не може, да стигне до своите пари. Явно, не си прочел статията, защото си неграмотен във всяко отношение.
64
22
 
1
 
! Отговори
Радослав преди 2 години
До 74-тото: по твоята логика да вържем 20 човека до всеки пенсионер да са готови да го обслужват? Нали има роднини този пенсионер? Да ги е възпитал така, че да му помагат като е в нужда! Той щом е с паркинсон или Алцхаймер така или иначе не е препоръчително да обикаля сам наляво надясно! Нали като е всичко дигитално децата му ще могат от разстояние да правят всичко вместо него и даже пак е в негов плюс защото толкова болен човек няма да му се налага в пек или студ да обикаля по улиците!
63
16
 
3
 
! Отговори
Радослав преди 2 години
До анонимното/анонимната/ безполовата 74: тъй като на вас безполовите ви е трудно да си представите, че света не се върти около вашата шизофрения и ви е голям проблем да се адаптирате ще ти го кажа просто! Има опция, гишетата работят до обяд! Ще стане по рано и ще отиде да си изтегли парите навреме! Няма как гишетата да са отворени 24/7 защото видиш ли на него му скимнало в 2 през ноща да отиде да си изтегли пари! Още повече, че той не оперира с банка ежедневно, а 2-3 пъти в месеца!
62
14
 
3
 
! Отговори
Радослав преди 2 години
До анонимната 74: такива хора имат роднини, имат асистенти, имат и възможността да ходят преди обяд до гишетата в банките! Проблема им е ако беше прочел правилно и с разбиране, че гишетата не са отворени точно когато той иска и, че цялата система не се съобразява с това кога той ще реши, че на него му е удобно да излезе да си свърши работата! Там му е проблема на господина както и на теб, че системата не е ангажирана само и единствено с твоето персонално удобство!
61
11
 
5
 
! Отговори
Радослав преди 2 години
До 123: Еми дай тогава да върнем стария начин на живот когато децата са работили във фабриките и са ги ползвали да се навират и да смазват части на машини защото са малки? Проблема с децата не е в дигиталната среда, а в родителите които предпочитат да си решат проблема като метнат един телефон пред детето вместо да си губят времето с него! Какво е виновна средата, че някаква си и е по важно да си прави ноктите и да си поства снимки от спалнята вместо да си гледа детето?
60
17
 
1
 
! Отговори
Радослав преди 2 години
До 123: болести които ги има и когато същия този човек стой на гишето да обработва хартия. Нали като има дигитализация и електронни системи доста от справките, декларациите и тн. ще отпаднат защото институциите ще си ги събират по служебен път? И какво толкова имаш да правиш в банка, че да ти е проблем? Все едно оперира със сметка за милиони и влага с 200 фонда и търгува на борсата! Големия проблем, че един ден ще му се наложи да си пропусне турския сериал за да отиде по рано до банката!
59
4
 
4
 
! Отговори
Всичко знаят за вас преди 2 години
Тотален контрол, това е целта, вече влизат чрез Интерфейс Човек-компютър в мозъка хора за гаври!Чрез кулите на Виваком! Хакват секюритито към антените на Виваком!
58
22
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
къде е тръгнал 80 годишен алчен инвалид...