Бясна дигитализация - зад борда падат възрастните, хората с увреждания, бедните

Кампания на испанец: Може да съм възрастен, но не съм идиот
Обновена: 10 фев 2022 07:06 | 10 фев 2022 07:03, Елка Василева
215
Бясна дигитализация - зад борда падат възрастните, хората с увреждания, бедните
Снимка: архив, БГНЕС

Карлос Сан Хуан е на 78 години. От няколко седмици цяла Испания знае името му. Причината: акцията му "Може да съм възрастен, но не съм идиот". С нея той иска да покаже как дигитализацията затрудни живота на възрастните испанци, пише Дойче веле.

Карлос Сан Хуан дълги години е работил като лекар. Като такъв е свикнал да гледа страдания и болки. Но пандемията го е засегнала особено силно. 78-годишният пенсионер от Валенсия е трябвало до се лиши от прекия си контакт с дъщерята и внуците. А освен това изведнъж се оказал изолиран и от своята банка. С нея той може да контактува вече само по телефона или след предварително направена онлайн заявка - и то само в много спешни случаи.

След отпадането на ограничителните мерки банките в Испания запазиха начина си на работа от времето на локдауна. Те са отворени за клиенти само сутрин до 11 часа и то единствено с предварително уговорен час. Пенсионери като Сан Хуан се оплакват и от това, че почти не са останали банкови филиали в близост до домовете им.

Апел за повече човечност и социална справедливост

След финансовата криза от 2008 г. Испания стана страната, която закри най-голям брой филиали на банки и спестовни каси - общо над 23 000. Оттогава досега в Испания бяха съкратени над 100 000 работни места в банковия сектор, а пандемията ускори този процес. За да увеличат печалбите си, банките допълнително изтъняват филиалната мрежа - особено в провинцията, но и в столицата Мадрид. Банковите консултанти все по-често се заместват от чатботове, а клиентите са принудени да се справят с електронни методи за разплащане, онлайн банкиране и биометрични банкомати. Във всички тези процеси Испания беше водеща в ЕС.

Търпението на Карлос Сан Хуан обаче постепенно се е изчерпало. Преди няколко седмици 78-годишният пенсионер стартира подписка, която го превърна в медийна звезда. В нея той апелира банките да осигурят наличен персонал поне преди обяд и то без предварително уговорен час за среща, така че пенсионерите да могат да теглят пари и да плащат сметки.

Акцията на Карлос, озаглавена "Може да съм възрастен, но не съм идиот", има забележителен успех. Междувременно са събрани над половин милион подписа. В петицията Карлос посочва и друго: че хиляди хора като него не са заслужили да бъдат изолирани по този начин. С подписката си той пледира за повече човечност и социална справедливост.

Пенсионерът вече бе канен във всички телевизии и радиостанции за интервюта, дори шефът на Испанската централна банка бе впечатлен от огромния резонанс на акцията. От правителството обещават подобрения.

Сан Хуан обаче е скептично настроен: "Ще се опитат до облекчат обслужването на автоматите с помощта на консултанти. Но аз съм с акъла си, не съм идиот. Работата е в това, че съм болен от Паркинсон. Ръцете ми треперят и понякога натискам грешния клавиш", казва Сан Хуан пред ДВ.

Страх го е, че така може да загуби доста пари. Казва, че е наблюдавал вече случаи как възрастни клиенти се борят с новите парични автомати. Един път дори бил свидетел как жена била ограбена от млад мъж, който твърдял, че иска да ѝ помогне.

Проблемът с бясно напредващата дигитализация

И в останалата част от модерния свят възрастните, по-бедните и хората с увреждания на практика са изключени от бясно напредващата дигитализация. В Испания обаче този проблем е особено голям, защото страната се слави с най-дългата продължителност на живота след Япония и същевременно втората най-ниска раждаемост в ЕС.

Близо една четвърт от населението на Испания е над 64 години. При това страната е рядко населена - клиенти пътуват по 30 и повече километра, за да се срещнат с банков консултант. А от допитване на испанския Съюз на пенсионерите стана ясно, че 40% от анкетираните възрастни хора никога не са влизали в интернет.

Сан Хуан се дразни и от това, че по време на финансовата криза банките бяха подкрепени с данъчни средства за над 40 милиарда евро, а сега оставят възрастните хора на произвола на съдбата. Неговата подписка може да излезе дори успешна, но той иска да постигне много повече - иска общественият сектор да се промени радикално, така че да се вслушват и в гласа на по-възрастните хора. "Наскоро ми се обади едно 14-годишно момиченце и каза, че иска някой ден, като остарее, да стане като мен - защото се застъпвам за хората, чийто глас не се чува. Това ме развълнува много силно", казва Карлос.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


215
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
57
1
 
26
 
! Отговори
123 преди 2 години
Ех, Радославе, дори не си разбрал написаното - интелигентност и зрялост. Самият аз работя в IT сферата, така че трудно можеш да ме научиш на нещо повече. Никой не отрича дигитализацията, а става въпрос за липса на алтернатива. А разсъжденията ти за повече разход за НОИ и НЗОК - точно дигитализацията доведе до нови болести, които тепърва ще създават голям финансов проблем на тези институции. Да не говорим за въздействието на електронната среда върху децата - вече има доста изследвания по въпроса.
56
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Духът на човека си отива последен. Но, колко млади хора, са мъртви духом!
55
17
 
4
 
! Отговори
Радослав преди 2 години
До 123: със застаряващо население както е в цяла Европа да ангажираме все повече работоспособни хора от все повече намаляващото такова население да се занимава с бумащина е разхищение на ресурс! Да бе говорим и за това, че колкото по разплута е една администрация, толкова повече глупости мисли и въвежда тя, за да оправдае съществуването си! Затова от година на година се появяват все нови и нови стикерчета, бланки, сведения и какво ли не още, вместо всичко да стане електронно!
54
17
 
2
 
! Отговори
Радослав преди 2 години
До 123: хем искате високи пенсии, ама държавата и банките да ангажират още персонал които да кисне по гишетата да ви попълва никому непотребно хартийки, като в същото време този персонал е непродуктивен и даже често заплатата му излиза от същия бюджет от които се пълни пенсията ви! Тоест все повече пенсионери които имат нужда от все повече персонал които не внася осигуровки или минимални такива и после ревете, че пенсията ви е малка! Е как да не е малка?
53
11
 
2
 
! Отговори
Радослав преди 2 години
До 123: в същото време работещия човек си хаби дните за почивка за да обикаля за глупави хартии, не си почива както трябва (защото си е изхабил дните за глупости), от там по често боледува, което пак е разход за НОИ и НЗОК и пак парите за свещената ви пенсия са по малко! Виждаш ли как една проста хартия повлича след себе си 100 неща? Причинно-следствено действие, сложно е нали? Пък и нали до обяд има гишета, тогава какъв ви е проблема?
52
15
 
4
 
! Отговори
Радослав преди 2 години
До 123: вместо да се правиш на умен по добре се научи как се работи с телефон и интернет! Дигитализацията е необходима защото освобождава повече време за хората! Нека и аз те науча нещо: сега за да си свършиш работа ти се налага да си пуснеш отпуска за няколко дена, да се редиш на опашка и да чакаш да вземеш хартия с информация която държавата така или иначе има за да им я занесеш! Така икономиката губи защото то не си на работа, съответно по малко данъци и от там няма пари за пенсии!
51
7
 
2
 
! Отговори
"фифти-фифти&qu преди 2 години
Съчувствам на наборчето, но донякъде и Радославчо е прав.
50
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Защо трябва да тегля пари в брой и после да ходя да ги давам в изипей или ипей, не могат ли просто да сложат един постерминал на гишетата и готово, плащане с карта
49
15
 
3
 
! Отговори
До Христо Х преди 2 години
Никой не ти пречи да си четеш малката крижка на Добри Войников. Но, като гледам си полазил клавиатурата вместо да четеш. Между другото, не съм я чел, нито имам интерес да я чета. Ясно е че е неактуална, на 150 години, при това писана от българин.
48
2
 
6
 
! Отговори
малеее преди 2 години
Колко са ЕМПАТИЧНИ коментиращите по тая тема, бе. Ама какво РАЗБИРАНЕ само демонстрират за гледната точка на ДРУГИЯ. Я, да ви чуя, какво мислехте за ваксините и ковид и как ви е ЕМПАТИЯТА по отношение на тези, които имат различно мнение от вашето. Клоунииии най-страшнии
47
10
 
6
 
! Отговори
До 85 преди 2 години
Така е, прав си! Аз не искам да ползвам автомобил и изобщо да се возя на съвременни превозни средства. Аз бих искала да ползвам файтон с два коня и така да се придвижвам из милата ни столица. Също така бих искала да комуниникирам чрез телеграф, че тия новите технолии не ми допадат. Мисля да съдя и всички компании, които спряха да произвеждат касетофони, защото аз предпочитам касетки. Светът върви напред. Едно нещо се заменя от друго, както винаги е било. Или влизаш в час или ревеш после.
46
2
 
19
 
! Отговори
Антиюдей преди 2 години
Цялата тази криза, още веднъж, ясно показа, че най-важното на тази планета не е човека, а банките! Кой се спасява по време на криза? Човека ли? Не, банките! Банките са Свещените Крави на Капитализъма! Защо? Защото те са на юдеите и чрез тях Племето не работи, а изцоцва жинените сили на всички останали нации. Световният юдаизъм - Капитализма ръководен от "Домът на Натан" е най-голямото Зло, бивало енкога на планетата ни!
45
0
 
24
 
! Отговори
Пурко преди 2 години
До Пф Дали знаеш какво е право на избор? Аз не искам да ползвам смартфон, да плащам сметки с него, да чатя с него.... Старомоден съм, предпочитам да ползвам апарат с бутони, само за разговори и да попълвам хартиени документи, защото при съдебен спор само те са годно доказателство. Защо ми налагат услуги, които не желая? Всички имаме равни права, следователно всички имаме право на равен достъп до стоки и услуги, без значение дали не можем, или не искаме да се дигитализираме.
44
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
За сметка на това у българията има фирмички, които помагат на възрастните хора да си плащат сметките, да сключват застраховки, да им теглят кеш от банкоматите, банките също са въвели тагива лихви и такси че де-мотивират хората за всякакви тегления и плащания по банков път. Кеш му е майката и бурканбанк, длугото е лъжа и измама и прах в очите на работещите съвестни граждани.
43
22
 
5
 
! Отговори
Пф преди 2 години
Интернет има от 30+ години. Айде, да махнем първите 10, когато се е популяризирал, от 20 години е масов. Ако за 20 години 40% от възрастните хора не са намерили причина да разберат какво е интернет, какво се случва там и как може да им е от полза, значи са най-обикновени дeби.ли. Изключение правя за болните хора, за които наистина може да е необходима асистенция. Останалите са просто типичните инертни ***, които за последно са научили нещо ново пред 1957 г.
42
0
 
24
 
! Отговори
Пурко преди 2 години
Не знам как е в Испания, но в София тече подобен процес. В банкови офиси, където работеха по 3-4 *** служители, вече са 1-2 ***, където бяха 2-***, вече има само един. В интервала 12-13 часа провеждат дезинфекция и не работят, повечето банкови офиси, които работеха и събота - вече не работят. За сметка на това новите такси за внасяне, теглене и превод са 2-3 пъти по-високи, и вместо да плащат лихва банките вземат пари, че "съхраняват" парите ти и обслужват сметката ти. А, как ли е по-малките градов
41
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 79 Аплодисменти!
40
2
 
18
 
! Отговори
321 преди 2 години
Сънуват ли роботите електронни ов це? Пандемията доказа, че емпатията е чувство, което изпитваме само към героите от турските сериали.
39
1
 
37
 
! Отговори
123 преди 2 години
Радославе, сине майчин, не знам колко годишен си, но докато се обърнеш и ти ще станеш стар. Нали не си мислиш, че през това време технологиите ще стоят на едно място? Има един термин, който придобива все по-голяма популярност - ЕМПАТИЯ. Ако не знаеш какво е, питай дигиталните консултанти. Ще ти помогна с един цитат: "Способността да се поставите на мястото на другия е един от най-важните компоненти на интелигентността и показва нивото на зрялост на човека." - Аугусто Кюри.
38
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Дигитализацията служи единствено за контрол. Иначе, аз не виждам каква би била причината да изчезнат услугите, предлагани от хора, вместо малоумно програмирани роботи. И на мен моята банка се опита да ми пробута смарт плащане чрез телефона - щото в сегашно време телефоните се превърнаха в личен шпионин. Всичко ти е там. Опитаха се да ме убедят, че това било за мое добро и т.н. Е, просто отидох на място, вдигнах им скандал, казах им, че се махам от тяхната банка и изведнъж станаха много милички.