Патриотичното възпитание в училище бе занемарено, точно затова се появиха батки с татуси

Славомир Томов: Защо експертите на МОН, които правят програмите, не излязат с имената си?
5 авг 2023 17:00, Стела Стоянова
248
Патриотичното възпитание в училище бе занемарено, точно затова се появиха батки с татуси
Снимка Личен архив

МОН предлага поредните промени в учебните програми, вкючително в тези по литература. За тях и за проблемите на образованието по български и литература Dnes.bg разговаря със Славомир Томов, дългогодишен преподавател по литература, автор на две учебни помагала. В момента преподава в частен учебен център "Софроний" в столицата.

-  Господин Томов, МОН предлага някои промени в учебните програми, за да се разтоварят учениците. „Под игото“ слиза от 10-и в 9-и клас. В същото време преподаватели твърдят, че това ще ощети програмите откъм изучаване на западноевропейска литература. Удачни ли са идеите на МОН за промяна според Вас? И добър ли е сегашният вариант в 11-и и 12-и клас да се изучава литература по конкретни теми, а не хронологично?

-  Погледнато глобално, аз съм за това в 11-и и 12-и клас да се затвърждават познанията за литература като исторически процес. Предметът не се казва интертекстуалистика, а литература. Това предполага да се учи литературна история – българска, европейска и малко руска, но най-вече история на българската литература.
Затова аз възприемам леко скептично това – в 11-и и 12-и клас литературата да не се учи на исторически принцип, а да се правят малко произволни, малко хаотични, а понякога и много добре намерени интертекстуални връзки между избрани произведения. Но по този начин не се казва нищо за епохата. Добре, има тема за любовта в българската литература в три произведения, сред които няма нито едно произведение на Яворов, който е знаков автор на тази тема. Или историческото ни минало, но без „Опълченците на Шипка“ и „Под игото“, които вече се учат в по-долни класове. Къде по-ярко, отколкото в тези произведения, българинът е разбрал какво е неговото историческо минало. Или без някои от по-наскоро писалите наши автори като Емилиян Станев, Ивайло Петров, Генчо Стоев, Фани Попова – Мутафова.

Така че съм скептичен към възможностите за интертекстуалистика, които уж са дадени във формата на матурата. В него трябва да има малко повече литературна история и малко повече възможност учениците да интерпретират, без да ги правим литературни критици все пак. Те трябва да могат да разглеждат една литературна творба в съответния контекст, а в програмата в последните два класа това се губи.

-  Това не е ли доста амбициозно на фона на нивото на част от училищата, особено професионалните гимназии, които я изучават и с по-малко часове?

-  Аз съм преподавал в професионална гимназия и децата там не бяха много по-неграмотни литературно от тези във водещите гимназии. Но още си спомням думите на една директорка на училище в ромско гето, която твърдеше, че само техните резултати са реални, защото само техните ученици не са ходили на частни уроци. Докато учениците в т. нар. елитни гимназии масово ходят.

Но, понеже говорим за изпита, матурата по бългаски език и българска литература, в която няма знакови произведения – нито едно стихотворение на Смирненски, няма го „Под игото“, е някак си съмнителна. Те останаха за изпита в 10-и клас, който обаче така и не получи необходимата тежест, защото с него не се кандидатства никъде. Докато матурата в 12-и клас има такава тежест. Произведенията в тези класове са малко, затова трябва да се изучават малко по-задълбочено. Повече обем трябва на тази матура. Учениците не бива да остават с впечатлението, че българската класика са трийсетина текста, по-точно 27 - защото толкова се изучават.

-    Те дори и тях не четат...

-    Да, имал съм и такива ученици – умни, находчиви, с компютърни умения. Но проблемът е, че тези иначе интелигентни деца не включват четенето на литература като белег на интелигентност или престиж.

Още по темата

Ето това се промени през последните 30 години и за него не може да бъде винено образованието. То просто се напасваше към появилия се модел литературното образование да бъде изтласквано на заден план. За разлика от преди, сега вече има много алтернативни начини да се доказваш, без да си чел или ходил на театър, и все повече не се гледа с уважение на хората, които се занимават с литература. Владеенето на българския език и литература, които иначе са на първо място във всеки учебен план, е дискредитирано от нагласите на обществото, а МОН през цялото време се нагаждаше. Експертите от министерството се напасваха към това литературата да се неглижира. Дори един министър на образованието, когото аз иначе уважавам като учен, преди време казваше „За какво им е да четат Балзак, това не им трябва. Трябва да умеят да правят презентации с пауър пойнт“.

-  Сега Балзак наистина може да отпадне, за да остане в 9-и клас място за „Под игото“...

-  „Под игото“ е друго, трябва да бъде изучавано повече като извор на национално самочувствие. И да се преподава така, че да се разбере, че да си патриот не означава да си татуираш „Свобода или смърт“ и след това да ходиш да пребиеш някого, а да живееш с тези ценности. Това е буквално учебник по българознание. Патриотичното възпитание в училище дълги години беше занемарено. И точно затова се нароиха „батки“ с подобни тауировки. И в същото време сега се чудят в кой ли клас да го включат, когато от него има нужда по всяко време – с различни глави, с различни начини на виждане. Това е най-българската книга, заедно със „Записки по българските въстания“. По този повод няма ли да влязат в програмата и те?

-    Правенето на тези програми на парче доведе до няколко неграмотни поколения...

-    Въпросът е кой ги прави тези програми. Много анонимно се казва „експертите от МОН“. Кой ги знае тези експерти? Те присъстват ли в публичното пространство, застават ли с имената си зад това, което са изготвили и предложили и зад своята позиция? Ние говорим за някаква абстрактна категория хора. Става като в „Параграф 22“.

-  Подобен проблем имаше и с оценяването на матурите – министърът каза дори, че оценителите „не били подготвени“. А оценителите, които са учители по литература, и те бяха поставяли оценки по шаблон, зададен точно от тези хора. Не трябва ли те също да излязат от анонимност?

-  Трябва. И тук вече идва въпросът дали в литературното ни образование има изградени достатъчно специалисти, чието име да е, ако не меродавно, то поне достатъчно респектиращо. Тоест, ученикът да знае, че когато е написал нещо и този човек му го проверява, мнението му е достатъчно компетентно. При въпросите с така наречения „отворен отговор“ бяха задавани шаблони, а това вече е насилие срещу самата литература. Имало е въпроси „Каква е ролята на диалога" в даден разказ на Елин Пелин, който е изграден изцяло върху диалог и пейзаж. Как при това положение диалогът да има само една функция и ученикът да уцели точно какво имат предвид авторите на теста? И само който е отговорил според зададения шаблон, получава точки. Нали затова е „отворен въпрос“ – за да допуска различни видове отговори, а не шаблони.

И тук идва сериозното ми съмнение дали познанията по литература трябва да се проверяват с тест. С тест се проверяват правопис и пунктуация. Но когато става въпрос за литературата, ако проверяваме по този начин, единствените отговори трябва да са свързани с факти – кога е написано произведението, през кой век е живял авторът. В теста не може да се искат литературни интерпретации, защото те са едно необозримо поле. Ние ги караме да учат в схеми.

Почти премахнахме литературно-интерпретативното съчинение или поне намалихме неговата роля, защото навремето се твърдеше, че ученците само наизустявали известни литературни критици и теоретици. Ами с тези тестове не правим ли същото? Ако хората, които ги създават, наистина са филолози, не могат да имат такъв поглед към литературата – че само един отговор е верен. Литературата не посочва вернте отговори, тя е едно поле от натрупвания, в които може да има разнопосочни инерпретации. Мои колеги бяха много възмутени от това, че техни ученици не получават точки за смислени и интелигентни отговори, които не отговарят на прокламирания като единствено верен отговор на този въпрос.

Това е скандално схематизиране на литературните знания. Чувал съм, че определени преподаватели налагат своите виждания в случая. Не знам дали е вярно, но ако и това сме допуснали, нещата са минали вече към провал.
Време е да затворим едноплановото мислене за литературата, заради което значителна част от учениците я неглижират. Не им се казва, че това е безкрайно поле за интерпретация. Че литературната ни свързва с безкрайното, метафизичното, онова, което не познаваме, че е необятно знание. И да я схематизираме е абсурд!
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


248
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
177
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Съгласни сме да се построят два паметника: Паметник на американската армия и Паметник на британската армия, защото са воювали със софийските фашисти и фашисткия софийски режим, след освобождаването на Италия от фашизма през 1943-1944 година.
176
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Да, до това води лошото образование : до либерализъм и петдестцентови продажници, платени от козяк с патриотични татуировки !
175
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Я кажете колко етнически българи живеещи в украйна са мобилизирани от киевския нацистки режим в украйна, пратени на фронта и убити? Някой нещо по въпроса? В украйна живеят много българи, има населени места заселени само с българи. Интересно ми е как нашите русофоби биха се почувствали ако живеят в украйна и ги пратят на фронта. Ще напълнят гащите и след 30 минути ще ги измлати руската артилерия.
174
9
 
6
 
! Отговори
Учете история преди 1 година
"Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. Българите са ги най-напред покръстили, дали са им писменост, Свещеното писание и първото образование." (Георги Раковски, из брошурата "Преселение в Русия или руската убийствена политика за българите", 1861 г., Букурещ.)
173
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Руските нацисти затвориха всички български училища в окупираните земи!Забраниха и българския.Какво изпищя Радев по въпроса?
172
4
 
4
 
! Отговори
Учете история преди 1 година
"Като народ ние можем да се гордеем, че всичките ни народни деятели и патриоти: Г.Раковски, Л.Каравелов, В.Левски, Хр.Ботйов, А.Кънчев, П.Волов, Г.Бенковски и проч., са биле против официална Русия. Никога те не са апелирали към нея, защото са знаяли, че нейний камшик повече боли от турския."(Захари Стоянов, из предисловието към брошурата на Г.С. Раковски "Преселение в Русия или руската убийствена политика за българите", 1886 г.
171
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Я кажете колко етнически българи живеещи в украйна са мобилизирани от киевския нацистки режим в украйна, пратени на фронта и убити? Някой нещо по въпроса? В украйна живеят много българи, има населени места населени само с българи. Интересно ми е как нашите русофоби биха се почувствали ако живеят в украйна и ги пратят на фронта. Ще напълнят гащите и след 30 минути ще ги измлати руската артилерия.
170
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Практиката е занемарена, за това и липсва производство. Патриотизма се възпитава , не се учи!!!
169
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Москва е заприличала на фенклуб на Бешикташ.В Руската Федерация християните вече са под 60 процента.Такива ценности искат да ни наложат руснята.
168
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
1986г. едни руски фашисти и тяхната хунта в България разправяха, че няма изтичане на радиация
167
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ЕС слага евроатлантични цености и сичко е еврозона гето.
166
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
От коментарие почти никой не е за посаното в материала, Ето това е нивото.
165
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Народ, който преди месеци се закичи за здраве с мартеници от Китай, не може да бъде унищожен!
164
2
 
3
 
! Отговори
до 156 преди 1 година
Да, ама и вие на село с iPhone си осветявате във външната тоалетна
163
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В изложенато има ммного , много верни неща.
162
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Патриотично е да се разплачеш на чалга-балада. Патриотично е да си пуснеш брада като Христо Ботев. Патриотично е да си направиш татуировка на английски или още по-патриотично на китайски език. Патриотично е да имаш двойно гражданство и диплома от Харвард. Истината е,че няма проблем с патриотичното възпитание. България има два основни проблема - политиците и пътищата. Единият проблем може да се реши с валяк, но с пътищата е по-сложно.
161
2
 
5
 
! Отговори
До Олимпий Панов преди 1 година
България за 30 години се разви много . На такива като теб слязоха едно ниво надолу в еволюцията . Шимпанзета
160
6
 
2
 
! Отговори
Олимпий Панов преди 1 година
За последните 30 години успяха да ни направят страна от 3-свят и продължават.А ние се искаме европеиски ценности!
159
5
 
6
 
! Отговори
до Таня преди 1 година
Ти това ли разбра от патриотичното възпитание? Че трябва да се кланяш на някого? Това обяснява защо днес такива като теб под "патриот" разбират, че трябва да се кланят на САЩ. Целта беше да те научи на любов към Родината, така че не децата са били глупави, а ти.
158
0
 
8
 
! Отговори
555 преди 1 година
Патриотизма е нещо , което човек носи в сърцето. Той се не изразява с татуировки, постове и знамена по снимките във фейса и високопарни приказки.