50 града в Европа с безплатен градски транспорт - как го финансират в Монпелие

Какво казват провържениците и противниците във френския град
Обновена: 4 мар 2024 14:17 | 4 мар 2024 14:16, Елка Василева
110
50 града в Европа с безплатен градски транспорт - как го финансират в Монпелие
Снимка: архив, БГНЕС

Жителите на южния френски град Монпелие вече не плащат за градски транспорт. В Европа има общо 50 града и общини, които предлагат безплатни автобуси и трамваи, но Монпелие е най-големият сред тях. Как го финансират?

За общо 500 000 души в региона ползването на обществения транспорт стана напълно безплатно, пише Дойче веле. 31-годишната Райен Шаби е доволна, че пести пари, когато пътува с автобуса и трамвая, за да стигне до работното си място. “Безплатният градски транспорт е много добра идея, особено за хора като мен, за които не е лесно да отделят 50 евро за месечна карта. Месечната ми брутна заплата не е голяма - 1950 евро”, обяснява жената, докато чака автобуса.

По-малко стрес, по-добре за околната среда

“Ако бях дошла с колата, щеше да ми отнеме поне десет минути повече и със сигурност щях да попадна в задръстване. Така се пътува без стрес. Освен това е добре за околната среда”, обяснява тя, докато върви към работното си място.

Средноголямата компания, която продава софтуерни решения, участва във финансирането на общинския проект за безплатен градски транспорт. За целта тя плаща 2% данък върху заплатите на служителите си – такъв данък дължат и всички други фирми в Монпелие, които имат повече от 11 служители, а това са около 2500 компании. По този начин се събират общо 30 милиона евро.

Жули Фреш, която отговаря за транспорта в Монпелие, е доволна. “Безплатният обществен транспорт повишава покупателната способност на хората”, казва тя пред ДВ. “Освен това качеството на въздуха се подобрява”.

Освен безплатния транспорт от Монпелие планират и да засадят 50 хиляди нови дървета до 2026 година. Работи си по нови 235 километра велоалеи, пет нови автобусни и още една трамвайна линия.

Не всички в Монпелие са доволни

Хюго Делан е сред тези жители на Монпелие, които не са доволни. По думите му безплатният обществен транспорт всъщност не е безплатен. “Цената, която плащаме, е, че сега няма да се правят инвестиции в разширяване на транспортната мрежа”, казва той. “Когато правиш публичния транспорт безплатен, трябва първо да се увериш, че той достига до всички краища на града, особено в такъв развиващ се град. В противен случай ще задоволиш само хората в централните части, които са добре свързани и ще изоставиш онези, които живеят в покрайнините”, продължава Делан.

Александер Брун, който е лектор по география в университета в Монпелие, е съгласен. “Градът трябва да работи и върху връзките между кварталите, така че да не трябва да се минава през центъра на града, за да се стигне от един до друг квартал”, казва Брун пред ДВ. Ученият се притеснява също, че допълнителният данък може да отблъсне някои фирми, които иначе биха отворили офиси в Монпелие. “Нуждаем се от още фирми, които да помагат за намаляването на безработицата”, отбелязва той. През 2023 г. безработицата в Монпелие е от 9,6% - два пункта над средното за страната.

По-голямо социално разнообразие

Все пак положителните мнения преобладават. “Много е удобно. Сега редовно използвам обществения транспорт, за да ида до центъра на града и да напазарувам”, казва Клод Морин, 40-годишна учителка в детска градина. Пиер Шанал също е доволен. “Трафикът е много натоварен в центъра и паркирането е скъпо”, оплаква се пенсионерът, който казва, че с градския транспорт се чувства много по-спокоен и стига много по-бързо.

Фади Хамаде, икономист и директор на Института за екологични ресурси и устойчиво развитие, споделя ентусиазма на гражданите. "Както всяка обществена услуга и тази е инструмент за преразпределение на доходите във Франция", казва той.

"Тя има положителни външни ефекти. Намалява емисиите на въглероден диоксид и замърсяването в града. Изглежда, че води и до отваряне на нови магазини и по-голямо социално разнообразие в центъра на града, тъй като хората се придвижват по-лесно", добави той.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


110
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
19
4
 
2
 
! Отговори
ЧУВАТЕ ЛИ КОПЕЙКИ? преди 7 месеца
БЕЗПЛАТЕН, а не 8ст., като в бай Тошово време.
18
0
 
1
 
! Отговори
Друг Варненец преди 7 месеца
до Варненец Трябва да си най-големия *** че да дадеш 2 лева в машината за една спирка разстояние. Аз се родих буквално с това че премахнаха кондукторите и сега с тия машини и терминали в градския транспорт давам на месец 10 лева най-много. Взимам си карта от 10 лева която ми важи за 11 пътувания. По 90 стотинки ми излиза билетчето, но си чекирам картата само когато видя контролата на спирката още. Нащрек съм винаги и се оглеждам. Те си личат ...с баджове и терминали са.
17
1
 
2
 
! Отговори
Попов преди 7 месеца
Нищо ново под слънцето.И у нас имаше такъв данък-САМООБЛАГАНЕ се наричаше,както в Монпелие.
16
0
 
7
 
! Отговори
Варненец преди 7 месеца
до 14 Вие в Търговище сте истинскли късметлии...40 стотинки. Ние от Варна за 200 метра разстояние с градския транспорт от спирка до спирка плащаме 2 лева.
15
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
до 8 Кравар, а какво американско ползваш в ежедневието си като ще си задаваме идиооотски въпроси? Казвай бързо ве, кравар?
14
1
 
2
 
! Отговори
До 13 преди 7 месеца
До края на 2023 г.
13
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
до 10 До колко скоро беше 39 стотинки билетчето в Търговище?
12
2
 
5
 
! Отговори
До 8 преди 7 месеца
Китара и учебници с техническа литература. Сложни неща за краварите.
11
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
"Александер Брун, който е лектор по география в университета в Монпелие, е съгласен. Градът трябва да работи и върху връзките между кварталите, така че да не трябва да се минава през центъра на града, за да се стигне от един до друг квартал, казва Брун пред ДВ." Тоева Монпелие що за град е бе? Значи трябва да минеш задължително през центъра на града за да стигнеш от даден квартал до друг квартал??? К'ва е тази прoстoтия?
10
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Търговище до скоро беше така. 39 стотинки Беше.
9
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Странно, Европа трябваше да е останала на тъмно и на студено след санкциите срещу Русия... Така ми обясниха Волгин, Вацев, Костадинов, Сидеров, Пасков, Чуков, и други безспорно доказани, безпристрастни и обективни експерти, които никога не лъжат.
8
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Какво руско ползвате в къщи или в ежедневието си?
7
0
 
10
 
! Отговори
Така е в белите преди 7 месеца
Държави, а не гета като Панеленото гето - собственост на Буда и Шиши, В Испания AVE развиващи 313км /ч билети Мадрид - Барселона са по 28 евро на оферта, Мадрид - Аликанте по 23 евро и прочие. Държавите финансират. От Мадрид до Барселона стигаш за 2.40ч-650км разстояние. Няма какво да ви казвам роби, че живеете в началото на 20 век. Изостанало ориенталско гето
6
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
В България не се надявайте, тази формула не работи в бивши диктатури и там където руските са били и още са
5
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
50 града в "загиващата" според нашите копейки Европа, и нито един в "просперираща" Расиа
4
6
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Финансират го като вземат пари от всеки гражданин (независимо дали се вози в транспорта или не).
3
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
А дано да ги стъпчат майките на Възраждане от обиди и да не искат да стъпват там повече гнусни твари!
2
6
 
7
 
! Отговори
Дебел(O)(O)кият к0к0 преди 7 месеца
Това е Фалшива Новика, както и че откак съм на Власт, цените на Храните в България са 2но и 3ни спрямо останалият Свят!
1
10
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
C napитe geтo gepaт koлoниитe...