Съвет от Брюксел: Почвайте да ограмотявате ромите си!

Висшето образование в България е демоде, се казва в доклад на ЕК
7 ное 2016 19:00,
223
Съвет от Брюксел: Почвайте да ограмотявате ромите си!
Снимка: архив, Reuters

България трябва да положи повече усилия, а управляващите – повече политическа воля, за да образоват ромите. Това се предлага в доклад на Европейската комисия, който прави годишен обзор на образованието и обучението в ЕС.
 
93% от българските роми нямат средно образование, 26% от децата учат в сегрегирани училища, а 61 на сто от тези до 24 г. не работят и не учат, се посочва в доклада, който се основава на различни европейски статистики.
 
"Необходими са повече усилия в посока мерки за премахване на сегрегацията и междукултурното образование в етнически смесена среда", съветват от Европейската комисия.
 
В доклада се посочва, че много от ромските деца не ходят на училище или показват по-слаби резултати, защото не знаят български език. Други пречки са скритите разходи за образование, недостигът на детски градини, лошата инфраструктура и недостатъчната работа сред техните родители и с неправителствените организации.
 
Ето защо се препоръчва ромските деца да се запишат в детски градини, където да се социализират от малки, да получат равен достъп до качествено образование и да се съхранява и развива културната идентичност на децата от етническите малцинства.
 
За разлика от ЕС в България социално-икономическият статус оказва силно въздействие върху достъпа до образование, констатира докладът. Според него в България икономическите възможности са определящи за достъпа до елитните училища в най-голяма степен в ЕС.
 
Брюксел посочва като проблемни освен ромските деца и тези от селата, където няма добри училища. Под средните в Европа са и нивата на децата, записани в детски градини – 89% при 94% за ЕС.
 
13,4% от учениците у нас не завършват училище, което е влошаване на резултатите спрямо 2012 г. (12,5%). Единственият район, където повече младежи излизат с диплома за средно образование, е северозападният, в  който се включва София. В останалите региони резултатите са по-лоши, а в северозападния отпадналите от училище са повече от 23%.
 
"Българската образователна система се характеризира с ниско качество, остарели учебни програми и неравенство между учениците в различните видове училища", пише черно на бяло в годишния доклад на Комисията.
 
Като допълнителни проблеми се изтъкват ниската привлекателност на учителската професия, застаряването на педагогическите кадри и недостатъчното финансиране. В момента България отделя 4,1 на сто от БВП за образование, докато средното за ЕС е 4,9% и планира да ги намали до 3,2 на сто през 2019 г.

Европейската комисия констатира, че това се прави заради промяна на формулата на финансиране на образованието и заради демографския спад на млади хора в страната, но предупреждава, че парите са много недостатъчни и ще продължат да създават проблеми.
 
Не по-утешителни са изводите и за висшето образование. В доклада се казва, че методите на преподаване са остарели, процедурите за акредитация и оценяване на университетите са сложни и неефективни, студентите не са достатъчно мобилни, а научните резултати са слаби. Препоръчва се да се направи по-ясно определение що е това ВУЗ, като се разграничат от други форми на образование над средното.
 
Като основен проблем на висшето образование в България докладът посочва не само недостигът на пари, но и недостатъчната приложимост на образованието на пазара на труда. България е водеща в ЕС по производство на политолози и социолози (14% от студентите) сред последните в обучението по компютърни науки (3%), , където има най-голям глад от специалисти и перспективи за развитие. Всеки трети студент учи икономика и администрация, 1 от 10 за инженер, 8% педагогика и само 7% медицина. В природните специалности са записани 0,8% от бъдещите висшисти, а математика и статистика учат 0,16%.
 
В същото време свободните места на пазара на труда са мениджъри, инженери, медицински професии и в IT сектора, отваря очите докладът на Брюксел.
 
Броят на завършилите висше образование все още е недостатъчен (32%), но България ще успее да се вмести в европейската цел до 2020 г. те да станат 36 на сто, оптимисти са в Брюксел. В Европа 39,4% от населението е с университетска диплома. От наскоро завършилите у нас 55% успяват да си намерят работа, в Европа те са 71 на сто.
 
Евродокладът раздава похвали за новата система за финансиране на университети, която се прилага от тази година и цели намаляване на зависимостта между държавната субсидия и броя на записаните студенти, като се очаква акцентът се премести върху качеството на образованието, развитието на науката и възможността на абсолвентите да си намерят работа по специалността.
 
България продължава катастрофално да изостава и при осъвременяване на квалификацията на вече завършилите. Броят на хората, които минават допълнителни професионални курсове, е 2% при 10,7% за ЕС, което ни отрежда предпоследното място. В Брюксел се надяват до 2020 г. да изпълним поне собствените си цели и да ги увеличим до 5 на сто, като се включат повече хора в неравностойно положение, които най-трудно си намират работа, заради по-голямото търсене на квалифицирани кадри.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


223
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
82
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ромите не могат да се ограмотят. Обществото е длъжно да им осигури пазарни ниши и условия да правят това което могат и да се развиват в области където могат, а не да се харчат пари да ги правят инженери и физици. Преди 89та всички работеха и се занимаваха с нещо, и на държавата не се налагаше много да следи дали не се занимават незаконни дейности. А ако те искат да се образоват да заповядат, дори да им се даде предимство, но те не искат.
81
2
 
14
 
! Отговори
Петрова преди 7 години
Това вече сме го пробвали... Не става! При соца им раздадоха жилища във всички квартали, децата им задължително ходеха на училище,имаше работа, безплатна медицинска помощ.. и какво се случи.. Нищо! Ами то на сило хубост не става.. 😉
80
1
 
21
 
! Отговори
az преди 7 години
Ами ограмотете ги вие!
79
0
 
8
 
! Отговори
цеци преди 7 години
Трудно се плува във сярна киселина!!!
78
0
 
10
 
! Отговори
егати преди 7 години
Институтите ни бяха трудни.Малко студенти оцелели ,но имаха развито мислене.Знанията имаха.Скоро ще учат азбука и умножение ,толкова пада нивото в вуз.И го смятат за полезно и модерно?
77
1
 
20
 
! Отговори
Противоречат си преди 7 години
Да се съхранява културната им идентичност?И същевременно да получават качествено образование?Те не желаят да комуникират на друг език, освен на техния.Образованието и труда за тях не са ценност, такава е културната им идентичност.Е, как тогава хем да се съхрани тази идентичност, хем да бъдат ограмотени?!
76
1
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Няма измъкване с тея роми, бе господа европейци. Видяхте как французите ги гонят, и им събарят палатките, без да ги ограмотят. Ние тук не правим магии. Който иска - учи, който не иска - как да го накараш на сила. Никой не им е виновен, че чакат наготово.
75
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ами да им ги пратим накуп, те щом знаят как, да ги ограмотят !
74
1
 
13
 
! Отговори
Американ преди 7 години
Това което се прокрадва между другото: БГ е на 1 място по учене на ненужности и на последно по учене на полезни неща. А повечето даже и толкова не учили. А после пискат вкъпом, че нямали "достойни" заплати. А то заплатите им според "достойнството".
73
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До АнонименДа се разберат на български ли да ги учим или на турски?Аааа, на запад решиха проблема, карат германците да учат арабски и жените да носят бурки.
72
0
 
9
 
! Отговори
КАК преди 7 години
Същия съвет , със същия успех , Брюксел може да каже - лекувайте рака , хората умират ние го лекуваме .Дайте Рецепта и Лекарство , ние българите ще го направим по вашите Правила .
71
0
 
15
 
! Отговори
планът преди 7 години
Цинизъм.Прехода започна с ликвидации .Първо на образованието .после и на населениетоСега има руини по селата ,които са биле училища някога,п ълни с детски глъч
70
2
 
26
 
! Отговори
Ама що така бе, преди 7 години
социализирахте ли си мюсулманите и сенегалците , та и акъл раздавате?
69
0
 
4
 
! Отговори
sluchaen minuvach преди 7 години
V osnovata stoi omrazata kum mongolite,eto zatova i niama i realizaciya,sled obuchenie,kursove gramotnost i prochie.Shte izkara diplomata i koi e vijdal mongol rabotesht v banka,sud,mvr,pojarna,uchitel,servityor edinstven Chirkov,no i toi se e izuchil v Germaniya.Ta taka i vtorata prichina- Samite mongolski lideri ne pozvoliavat na svoite si da se izuchat,che shte im vzemat miastoto i shte e trudna prodajbata na glasove,gladni,pr.os.ti e formula za uspeh na bsp dps.Ima reshenie,no darom ne davam
68
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
"Съвет от Брюксел: Почвайте да ограмотявате ромите си!"Трябва стимул да се създаде. Преди да получат помощи - на тест по български език. Като го минат - получават месечните помощи. Следващия месец - тест по елементарна математика. Ако го издържат - и тоя месец получават помощи. За около 2 години на помощи ще минат целия материал до 10-ти клас. Ако не го минат - няма помощи. Стимул им трябва!
67
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ами вместо да препоръчват, нека ги вземат и да ги образоват, интегрират и социализират, после може да ни ги върнат накак си по-образовани. Така ще ни покажат как се прави, а ние ще приложим добрата практика хахаххаха
66
1
 
19
 
! Отговори
аз преди 7 години
Още утре по един еднопосочен билет за Брюксел,щом толкова му разбират.
65
0
 
2
 
! Отговори
ПНХ преди 7 години
Извинете,поправка.Долното ми мнение беше до 71
64
1
 
7
 
! Отговори
ПНХ преди 7 години
До 75На арабски ще е по-далновидно.Тъй де,идва новото време.С 50 нюанса фон дьо тен.
63
4
 
10
 
! Отговори
|V|art!n преди 7 години
Висшето образование е важно но е overrated в наши дни. Доста хора си правят много добри пари и без да имат висше, а много с висше бъркат по кофите. Също така, цялата система е направена изключително рудиментарно, със способи от по-миналия век. Навсякъде се учи суха теория и се зубри, дори и в инжинерните специалности и после от университета излизат пълни некадърници, особено в ИТ сферата. Нужен е модерен подход към образованието и доста реформи.