Бензиновият гняв на американците

Плащат два пъти по-малко от европейците и пак са недоволни. Защо?
12 май 2011 07:10,
284
Бензиновият гняв на американците
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Растящите цени на бензина в САЩ ще са една от ключовите теми по време на президентската предизборна кампания, въпреки че американците плащат значително по-малко за гориво от хората в Европа, да речем. Защо тогава това е такъв проблем за жителите във водещата световна икономика?

Колкото и да скочи рейтингът на Барак Обама след убийството на Осама бен Ладен, очакванията на повечето анализатори са, че преизбирането му на президентския пост след 18 месеца ще зависи от две неща – бензина и работните места, пише ВВС.

И за Обама настроенията по бензиностанциите стават особено важни.

Цената на галон бензин (около 4,5 литра) в страната е средно 4 долара, което е само 11 цента по-малко от рекордните нива, достигнати в кулминацията на финансовата криза преди три години. Това определено не се нрави на американските шофьори.

Повишените цени влияели на ежедневното придвижване до работното място, на превозването на децата до училище, на седмичния пазар. И така се стига до лишения и до съкращения на разходите в други сфери, за да има пари за бензин. Което пък не е добра новина за крехкия възстановителен процес на американската икономика.

Ситуацията е толкова важна, че в САЩ почти няма новинарска емисия, в която темата да не е засегната. 

За сравнение в Европа, където акцизите качват цената за литър най-малко два пъти, гневът не е толкова осезаем, още по-малко би повлиял на изборни резултати (изключение от тази тенденция, разбира се е България бел.ред). Планиран протест заради високите цени на горивата във Великобритания през уикенда събра съвсем малко хора, посочват от BBC.

Така погледнато, американският бензинов гняв става още по-странен. И въпросът „защо?” е съвсем естествен. 

Може да се каже, че американците определено използват автомобилите си доста по-често в сравнение с европейците. И от тази гледна точка, болката от качването на цените на горивата би трябвало да е по-силна. Средното разстояние, което изминава американецът до работното си място всеки ден, е по-голямо от това за европееца, с изключение на работещите в Унгария и Румъния.

Задръстванията по американските улици обаче са по-тежки и по-продължителни. Тоест разходът на гориво е много по-висок.

Но бензинът в Съединените щати има и символично значение за местните жители. „Той в известен смисъл олицетворява мобилността, свободата на движение и личната свобода”, обяснява Дан Нийл от Wall Street Journal.

Така че гневът по-скоро е свързан с усещането за упадък и загуба на привилегия. Нийл констатира, че евтините горива са един от прерогативите на американската „империя” и затова американците свързват цените на бензина със способността на САЩ да налагат волята си над останалия свят.

„Освен това ние се ядосваме, защото хвърляме много пари в Близкия изток, създаваме си много врагове. В същото време защитаваме авторитарни управници в петролния регион и въпреки това цената на бензина ни се качва”, откровен е репортерът.

Това, че другите хора по света плащат много повече за гориво не било никакво успокоение за американците.

„Хората тук не знаят колко струва бензинът извън нашата страна. Ние сме много голям затворен вътрешен пазар. Не гледаме европейски футбол, не гледаме френски филми и в крайна сметка наистина не се интересуваме колко плащат европейците за техния бензин”, продължава с откровенията Дан Нийл.

Разсъжденията му по ситуацията включват и заключение, че в крайна сметка цялата инфраструктура на страната е базирана на „скандално” евтина енергия. „Къде живеем, къде играем, всичко това е изградено върху основите на евтините горива. И когато цената се качва, това прониква дълбоко до сърцето на американския начин на живот”.

Така твърдението, че в САЩ цените на бензина са на водещо място в доверието на потребителите към политиците, изглежда съвсем резонно. И със сигурност успешната операция за елиминиране на големия обществен враг Осама бен Ладен ще бъде на заден план при решението на избирателите за кого да гласуват през 2012 година.

Неслучайно републиканците обвиняват настоящата президентска администрация за качващите се цени. Демократите пък хвърлят вината върху големите петролни компании.

Но и двата лагера са далеч от истината, убеждава Джон Фелми, икономист от Американския петролен институт. Според него основният фактор за поскъпване на крайния продукт е растящата цена на суровия петрол.

Търговията върви на нива с 1,2 долара на галон повече в сравнение с август миналата година. Сходно е повишението при бензина за потребителите (от 2.80-2.90 до 4 долара за галон). Фелми обяснява този скок най-вече с растящото глобално потребление, особено в Китай и Индия, където все повече хора карат коли.

В тази връзка трябва да се отбележи, че таксите, налагани от федералното правителство на петролните компании, не са променяни от няколко години насам. Което малко или много сваля част от вината от плещите на Вашингтон.

В същото време по-високите цени качиха значително приходите на петролните компании – базираната в Тексас Exxon обяви приход в размер на 10,7 млрд. долара или скок от цели 69% в сравнение с предходната година.

А това логично предизвика вълна от недоволство сред шофьорите с изтънели джобове. А изтънелите джобове водят недоволни избиратели пред урните.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


284
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
14
7
 
15
 
! Отговори
Бай Димо преди 13 години
До *** номер 8: Знам за разликата между английски и американски галон. Но в статията не се обсъждат мерните единици по света, а се говори за цената на американския галон, "умнико".
13
1
 
15
 
! Отговори
прокси за Петкова преди 13 години
Да, трябва дас ме свободни, защото свободата е безценно нещо. Но трябва за доста неща да се самоограничаваме, по разумно разбиране за нещата, а не чрез полиция и роботна диктатура, каквато искат някои хора! Много хора по светат рябва дас е самоограничават да не правят повече от едно две деца, да не карат за кеф техниката само за кефа си и забавления. Това унищожава планетата. А и разместването на пластовете и като метали, петрол по региони и състояния допълнително превръща живота в ад, смърт.
12
3
 
24
 
! Отговори
tulski преди 13 години
4.5 литра е английският галон, а американския е 3.78 л
11
4
 
47
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
"Така че гневът по-скоро е свързан с усещането за упадък и загуба на привилегия. Нийл констатира, че евтините горива са един от прерогативите на американската империя и затова американците свързват цените на бензина със способността на САЩ да налагат волята си над останалия свят."Все едно слушам *** да се вайка, че не му е безплатен тока просто защото е ***.... Ей ДАН НИЙЛ с какво вие сте повече хора от останалите бе?
10
10
 
33
 
! Отговори
Петкова преди 13 години
Аз пък ще ви кажа друго: протестират, защото са свободни хора. Те имат също много нисък данък върху продажбите, нещо подобно на нашето ДДС - около 7 процента, и все пак ако някой си позволи да го вдигне, ще стане война. Само тук сме свикнали да плащаме на държавата всичко, което й хрумне да си поиска.
9
8
 
47
 
! Отговори
БМ_21 Град преди 13 години
Отговора на зададеният въпрос е много ***- тези гадняри са свикнали да живеят на широко, експлоатирайки целия свят, чрез далавери, натиск, покупка на продажни политици и военни заплахи! Хубаво е тая статия да я прочетат ***-гъзолижци на чичо Сам и да се замислят, а не само да повтарят като папагали локумите на Белия дом! Както умния и работлив немец си плаща истинската цена на бензина така и дебелогъзия *** американски бачкатор да си плаща !!!!!!!!
8
8
 
24
 
! Отговори
до Димо номер 5 преди 13 години
имперски галон (imperial gallon), равен точно на 4,546 09 литра;американски галон за течности (liquid U.S. gallon), равен на 3,785 411 784 литра.Преди да пишеш провери.
7
0
 
28
 
! Отговори
до Бай Димо преди 13 години
Има англииски и американски галон, но тея грездеи явно не правят разлика между двата
6
5
 
41
 
! Отговори
прокси преди 13 години
Факт е, че САЩ, Индия, КНР са най-големите потребители на петрол и като замърсители на планетата. Което показва, че щом искат да са пример и за останалите, трябва личон да прилагат икономии и на петрол и като модели автомобили. А и ходенето на пазар на половин километър с кола за едно плюшено мече си е престъпление към планетата, така че да се замислят всъщност доста хора, какви изверги са и дали не сап ричината за смъртта на много невинни, растения, животни и хора по света! Разглезен народ са.
5
4
 
63
 
! Отговори
Бай Димо преди 13 години
Eдин галон е 3.78 литра, а не 4.5 л, неграмотници от днес.бг.
4
33
 
39
 
! Отговори
sas преди 13 години
Всяко торнадо в Америка ми носи радост.
3
11
 
43
 
! Отговори
ИНДЖЕ ВОЙВОДА преди 13 години
САМО ПРОСТИЯ БЪЛГАРСКИ НАРОД СИ ТРАЕ... ДОКОГА!?
2
5
 
87
 
! Отговори
Хм преди 13 години
Ами да започнат да карат по-икономични коли, бре. Стига с тея Доджове по 5000 кубика. Пък и по-малко ще замърсяват нашата атмосфера...
1
20
 
37
 
! Отговори
МоРсКи преди 13 години
Само една (10) бомба ще ги оправи тия нагляри!