Бензиновият гняв на американците

Плащат два пъти по-малко от европейците и пак са недоволни. Защо?
12 май 2011 07:10,
284
Бензиновият гняв на американците
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Растящите цени на бензина в САЩ ще са една от ключовите теми по време на президентската предизборна кампания, въпреки че американците плащат значително по-малко за гориво от хората в Европа, да речем. Защо тогава това е такъв проблем за жителите във водещата световна икономика?

Колкото и да скочи рейтингът на Барак Обама след убийството на Осама бен Ладен, очакванията на повечето анализатори са, че преизбирането му на президентския пост след 18 месеца ще зависи от две неща – бензина и работните места, пише ВВС.

И за Обама настроенията по бензиностанциите стават особено важни.

Цената на галон бензин (около 4,5 литра) в страната е средно 4 долара, което е само 11 цента по-малко от рекордните нива, достигнати в кулминацията на финансовата криза преди три години. Това определено не се нрави на американските шофьори.

Повишените цени влияели на ежедневното придвижване до работното място, на превозването на децата до училище, на седмичния пазар. И така се стига до лишения и до съкращения на разходите в други сфери, за да има пари за бензин. Което пък не е добра новина за крехкия възстановителен процес на американската икономика.

Ситуацията е толкова важна, че в САЩ почти няма новинарска емисия, в която темата да не е засегната. 

За сравнение в Европа, където акцизите качват цената за литър най-малко два пъти, гневът не е толкова осезаем, още по-малко би повлиял на изборни резултати (изключение от тази тенденция, разбира се е България бел.ред). Планиран протест заради високите цени на горивата във Великобритания през уикенда събра съвсем малко хора, посочват от BBC.

Така погледнато, американският бензинов гняв става още по-странен. И въпросът „защо?” е съвсем естествен. 

Може да се каже, че американците определено използват автомобилите си доста по-често в сравнение с европейците. И от тази гледна точка, болката от качването на цените на горивата би трябвало да е по-силна. Средното разстояние, което изминава американецът до работното си място всеки ден, е по-голямо от това за европееца, с изключение на работещите в Унгария и Румъния.

Задръстванията по американските улици обаче са по-тежки и по-продължителни. Тоест разходът на гориво е много по-висок.

Но бензинът в Съединените щати има и символично значение за местните жители. „Той в известен смисъл олицетворява мобилността, свободата на движение и личната свобода”, обяснява Дан Нийл от Wall Street Journal.

Така че гневът по-скоро е свързан с усещането за упадък и загуба на привилегия. Нийл констатира, че евтините горива са един от прерогативите на американската „империя” и затова американците свързват цените на бензина със способността на САЩ да налагат волята си над останалия свят.

„Освен това ние се ядосваме, защото хвърляме много пари в Близкия изток, създаваме си много врагове. В същото време защитаваме авторитарни управници в петролния регион и въпреки това цената на бензина ни се качва”, откровен е репортерът.

Това, че другите хора по света плащат много повече за гориво не било никакво успокоение за американците.

„Хората тук не знаят колко струва бензинът извън нашата страна. Ние сме много голям затворен вътрешен пазар. Не гледаме европейски футбол, не гледаме френски филми и в крайна сметка наистина не се интересуваме колко плащат европейците за техния бензин”, продължава с откровенията Дан Нийл.

Разсъжденията му по ситуацията включват и заключение, че в крайна сметка цялата инфраструктура на страната е базирана на „скандално” евтина енергия. „Къде живеем, къде играем, всичко това е изградено върху основите на евтините горива. И когато цената се качва, това прониква дълбоко до сърцето на американския начин на живот”.

Така твърдението, че в САЩ цените на бензина са на водещо място в доверието на потребителите към политиците, изглежда съвсем резонно. И със сигурност успешната операция за елиминиране на големия обществен враг Осама бен Ладен ще бъде на заден план при решението на избирателите за кого да гласуват през 2012 година.

Неслучайно републиканците обвиняват настоящата президентска администрация за качващите се цени. Демократите пък хвърлят вината върху големите петролни компании.

Но и двата лагера са далеч от истината, убеждава Джон Фелми, икономист от Американския петролен институт. Според него основният фактор за поскъпване на крайния продукт е растящата цена на суровия петрол.

Търговията върви на нива с 1,2 долара на галон повече в сравнение с август миналата година. Сходно е повишението при бензина за потребителите (от 2.80-2.90 до 4 долара за галон). Фелми обяснява този скок най-вече с растящото глобално потребление, особено в Китай и Индия, където все повече хора карат коли.

В тази връзка трябва да се отбележи, че таксите, налагани от федералното правителство на петролните компании, не са променяни от няколко години насам. Което малко или много сваля част от вината от плещите на Вашингтон.

В същото време по-високите цени качиха значително приходите на петролните компании – базираната в Тексас Exxon обяви приход в размер на 10,7 млрд. долара или скок от цели 69% в сравнение с предходната година.

А това логично предизвика вълна от недоволство сред шофьорите с изтънели джобове. А изтънелите джобове водят недоволни избиратели пред урните.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


284
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
174
6
 
9
 
! Отговори
2012 преди 13 години
Да карат велосипеди тлъстите ***
173
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Вижте цените на горивата преди данъци и акцизи в страните от ЕС. Излиза, че акцизите ни са ниски. Високи са призводствените цени на Лукой (и най вече печалбата)
172
0
 
8
 
! Отговори
?? преди 13 години
1 галон е равен на 3.78 литра, а не на 4.5 :)
171
6
 
10
 
! Отговори
ДЪБЛИН преди 13 години
продължение: за всичко онова което се постигнали с труд.6.За СЪДЕБНАТА им система не е нужно да ви обяснявам.7.Имат самочувствието и правото на световен полицай,и защо не-света е едно голямо село и кажете ми какво ще стане в село без полицай.8.Задружни,солидарни и сплотени са до безкрай. Е,малко са тъпички,но това идва от факта,че живота им е осигурен и гарантиран и не е нужно да се правят на дребни тарикати-така че КЪДЕ СТЕ ВИЕ, и с кой се мерите?
170
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
А при нас един монополист си прави каквото иска, но ние вместо да излезем по улиците си мрънкаме по домашно му :(
169
6
 
14
 
! Отговори
ДЪБЛИН преди 13 години
Стига сте лаели и плюли по американците-че са *** и глупави спор няма-от 11 години живея и работя с над 100 амер. на ден,но моля ви не се сравнявайте с тях по никакъв начин-защо са такива-1.Имат РЕАЛНО действаща и РАБОТЕЩА икономика.2.Имат правителство за което ПРИОРИТЕТ е човешкото благоденствие.3.Имат "насадени" с вековете благодетели ,които спазват и до днес.4.Живота и стандарта/на работещите,свестни среднистат. американци/им е ГАРАНТИРАН.5Имат заслуженото самочувствие за всичко онова което
168
1
 
5
 
! Отговори
Американо преди 13 години
ААА и ако някой тръгне да се глези каква е тая кола дето гори 25 на 100 ще му кажа, че ако в ЕС малкия двигател е 1.1 1.4 1.6 1.8 литра, то тия *** почват от 2.0 нагоре, но средния литраж на агрегатите поне по мои наблюдения е около 4.5 литра имат и извращения от порядъка на 8.5 литра пикапи.
167
0
 
0
 
! Отговори
koko преди 13 години
do 140 ЖороОт чисто любопитсво,как разбираш коя кола е фибрид и коя е електрическа?
166
1
 
13
 
! Отговори
Американче преди 13 години
И аз бях там и аз карах кола която гореше 7 галона на 60 мили и останах доволен. Сега съм си пак в БГ и карам кола която гори 7 - 8 на 100 и плащам същите пари. Извода ако ония *** отвъд океана започнат да карат само европейски коли ще се получи перфектния баланс. САЩ е най-големия пазар за МПС и ако купува само ЕС коли ще е СУПЕР. И те ще са доволни ще карат най-яките коли, които горят 3 пъти по-малко от техните а вървят много повече. HAPPY END
165
2
 
8
 
! Отговори
Phantomaa преди 13 години
хАмериканците все са недоволни от нещо сега бензина бил скъп ами ние какво да кажем в България средна заплата 400лв. литър бензин 2.52лв.дизел 2.48лв. а те плащат по левче за литър някъде и пак недоволни да карат по икономични коли или да карат колело защото повечето имат нужда да спортуват.
164
0
 
12
 
! Отговори
ArmyOfTwo преди 13 години
Статията ... става. Както са посочили колегите съфорумци по-долу - 1 галон = 3.8 литра.Малко са разглезени американите, но много правилно отстояват позиция. Въпреки, че средностатистически хамбургер-любител идея си няма от ценообразуване, той има голяма уста и умее сравнително добре да я ползва за да "зяе" срещу управлението, що годе навреме, а не като нас - да изчакаме дизелът да стане колкото литър олио (който литър също е по-височък).На бебето му дават, когато реве!
163
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
ЗАЩОТО СА *** И СИ МИСЛЯТ ЧЕ ВСИЧКО КОЕТО ХВЪРЧИ СЕ ЯДЕ!!!!
162
1
 
8
 
! Отговори
Малобучинския преди 13 години
до 161Оня ден видях двама в учена кола, ама беше гепена.
161
4
 
4
 
! Отговори
Баш реалист преди 13 години
до реалистС 500 лв. заплата по- добре да караш на газ за 1.30 лв/л. Като започнеш да взимаш по 2000 лв заплата, тогава може да си купиш нова нафтова печка и няма да имаш грижи с нафтата по 2.60 лв.
160
1
 
10
 
! Отговори
gre6ka преди 13 години
американски галон за течности (liquid U.S. gallon), равен на 3,785 411 784 литра.
159
3
 
22
 
! Отговори
Antimangal преди 13 години
Някой видял ли е *** в учебна кола
158
1
 
5
 
! Отговори
Ivan преди 13 години
tozi pone da se beshe potrydil malko za da naychi kolko e 1 galon,ne e 4.5 litra a 3.785 ima amerikanski galon i angliiski i da si revat i da ne revat nishto ne mogat da napraviat
157
4
 
13
 
! Отговори
Реалист преди 13 години
Защото обичат да се оплакват. Мислят си, че са най-зле на света.Да дойдат тук и тогава да говорят. 2,60 нафта с 500лв. заплата.А те - с 1800 минимална и 90 цента литър бенц.
156
12
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
"Плащат два пъти по-малко от европейците и пак са недоволни. Защо?"1. Защото са лигльовци2. Защото карат камиони харчещи 57/1003. Защото си нямат други грижи и все за нещо трябва да мрънкат
155
3
 
6
 
! Отговори
mind twist преди 13 години
ей, не попуснахте да шмугнете една противо-правителствена реплика "изключение от тази тенденция, разбира се е България бел.ред" - кой от къде как се стига до този извод не се знае. Но ви сте си го понаписали така да поизманипулирате обществото. Симулирания протест със 100-200 автомобила харчещи гориво нищо не означава. Телета блъскащи се в оградата.