Мицкоски: Жп линията към България стига до задънена улица

Това поставя под съмнение и завършването на Коридор 8
23 юли 2024 10:18, Петър Бойчев
43
Мицкоски: Жп линията към България стига до задънена улица
Снимка БГНЕС

Планът на Скопие за средствата от проекта на ЕС за растеж на Западните Балкани е подготвен преди две седмици и очаква одобрение от ЕК, заяви премиерът на РСМ Християн Мицкоски.

Според Мицкоски част от проектите, започнати от предишното правителство на Северна Македония, не могат да бъдат изпълнени и като пример посочи ж п линията към България, част от транспортен Коридор 8, която според него "завършва в задънена улица, в полу-тунел, без предвидимост как ще продължи по-нататък до Черно море, със санкции, които могат да достигнат до 750 милиона евро”.

"Моля ги да изразходваме тези пари за модернизация на ж.п. линията от Коридор 10 и влаковете да се движат със 100, вместо с 30 км./ч.  и вместо бюджетът на държавната компания Македонски железници – Инфраструктура да бъде намален три пъти, да бъде увеличен три пъти. Вместо да имаме един работещ локомотив за пръв път след две години, да купим 5 нови локомотива, за да имаме повече композиции, които ще минават през страната”, каза Мицкоски.

Министърът на транспорта Александър Николоски каза, че за правителството на Северна Македония ж.п. Коридор 10, който свързва Австрия, Словения, Хърватия, Сърбия, Северна Македония и Унгария с Гърция е приоритетен. Николоски заяви, че ще разговаря с донорите на проекта за изграждане на Коридор 8 средствата, предвидени за него да бъдат пренасочени, предаде кореспондент на БТА, Маринела Величкова.  

За източната част от ж.п. линията от Коридор 8, която трябва да свърже Северна Македония с България, тръжната процедура за който приключи в последната седмица на юни, е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС "Финансова рамка за Западни Балкани“ и два заема от ЕБВР и ЕИБ.

Общата дължина на източния край на железопътния Коридор 8 е 88,2 километра, от които 34 километра, т.е. участъкът Беляковце - Крива Паланка, се изгражда с финансова помощ от ЕС, предоставена чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани, с финансиран от нея грант от 75 милиона евро, допълнен от национални средства.

Проектът не присъства в програмата на новото правителство на Северна Македония, но присъства в доклада на държавната одитна институция, в който се казва, че планирането и подготовката на третата фаза "отнема твърде много време и съществува висок риск от загуба на безвъзмездни средства по ИПП в размер на 60,765 милиона евро и бъдещи фискални последици поради необходимостта от осигуряване на допълнителни средства от държавния бюджет”.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този 315-километров паневропейски коридор минава през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).

Официалният старт на строителните работи по железопътна част на Коридор 8 на територията на Северна Македония в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г., край Куманово с участието на тогавашните премиери на България и на Република Северна Македония Гълъб Донев и Димитър Ковачевски.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


43
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
2
 
10
 
! Отговори
FMC преди 1 месец
Направо да почват космическа линия с космически кораб Скопие-София. Таман докато се наканят, ще измислят как да стане.
19
5
 
35
 
! Отговори
до ОБЯВА В преди 1 месец
Линията от България до фиром е готова отпреди 80г. Остава да се довърши един неголям тунел. Но коридор 8 няма да се изгади защото от белград не дават.И сега мицко търси начин емвропейските пари за коридор 8 , които България извоюва в ЕС, да бъдат прехврлени за линия до белград. Ако нашите политици го позволят това ще е поредното национално предателство. Тези европейски 850 милиона евро са предназначени за линия от Тирана до Черно море и трябва да се изразходват по предназначение
18
5
 
19
 
! Отговори
Весел преди 1 месец
Тоя македонец не знае с кой си има работа. Не знае, че първата копка за магистрала Хемус е направена преди петдесет години и не сме стигнали средата още. Не знае, че магистрала Черно море трябваше да е готова през 2020 година. Така че трябва търпение и тройно повече пари.
17
3
 
30
 
! Отговори
aa1820 преди 1 месец
Като искат да се свържат със Сърбия, да поискат пари от Вучич. Това е голямо лицемерие.
16
4
 
18
 
! Отговори
FMC преди 1 месец
ЗАКРИВАЙ!
15
15
 
8
 
! Отговори
Kostas Linke преди 1 месец
ГЪРЦИЯ КОМАНДВА ВЪВ ФИРОМ..КИТАЙ И ГЪРЦИЯ КОМАНДВАТ СЕРВИЯ..ФИРОМ Е ГРЪЦКИ .БИЛГАРИА ЩЕ ЯДЕ ГЛАВАТА НА *** .
14
4
 
31
 
! Отговори
що е маке, все е тъп преди 1 месец
Мицкоски е един голям македонски наивник. Въобразява си, че ще "предоговаря" Френското споразумение и ще почне преговори без промени в Конституцията. Мисли си, че европейските пари за Коридор 8 можел да ги даде за Коридор 10, който, представете си, заобикаля България. Какво чудо! ИСкал с европейските пари за увеличава капитала на железниците си три пъти, защото сроковете изтичали и щял да ги загуби. Те Европа това казаха, направо ще се съгласят. Наивен ***. Груевски 2.
13
24
 
11
 
! Отговори
Бау преди 1 месец
Е, тук чоекот е прав! Приоритет е пътя към нормалните държави и Европа, а не към Нищото! България действа малко по така - първо мегестрала Тракия - Марица, после Хемус и Северозапада! Въпрос на географско положение, етническа принадлежност и кулутра! Ние сме си ориенталци!
12
5
 
24
 
! Отговори
= преди 1 месец
За каква тиква става въпрос бе неграмотници? От 1944 г. Югославия и после ФИРОМ не желаят тази линия да се строи и саботират с всички средства. В статията много ясно личи, че проблемът им бил в участъка с Албания, но и там работата е същата.На макетата им трябва линия до Сърбия, а тези до Албания и България ще бъдат саботирани до безкрай.И тук правителството на член на ЕС каквато е България твърдо трябва да се намеси, още повече че линията е стратегическа за НАТО
11
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
важното е ще летището дето бе само в посока софия-скопие дето килър петков построи и не го ползва само за почивки до охрид с хиенчето определено не е закрито и определено още работи и се ползва от хиляди софиянци всеки ден !
10
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен 3 - Що, бе, Киро авион ти пущи до Скопие, да си го ползвал!
9
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
За какво ти е влак, бе, Мицкоски, вземай пример от Киро, една или повече самолетни линии му организирай и си оправил, пардон създал си проблем. Също кат про100-то. Ако пък не щАт да фърчат, закриваш ги и си лесен, ти си намерил начин, пък те като не искат, да си седят у тях.
8
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Тоя лъже като българин.
7
3
 
20
 
! Отговори
Айляк преди 1 месец
Мицко, бе то и Сев. Македония стигна до задънена улица откак гърчолята писнаха, ама ние какво да направим, мълчим си...и ви гледаме сеира.
6
4
 
18
 
! Отговори
Пепа Бойчева преди 1 месец
Още едно доказателство,че изкъпано маке си е чист българин...Бай дъ уей, без БЮРМ в ЕС , ок?!?
5
5
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
А какво стана със самолетната линия на киро, фърка ли..
4
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
ЖП линията от българската страна е построена още по царско време. По време на "фашистката окупация" сме строили и в македонско, но времето не е било достатъчно. В Сърбия също имаме ЖП гара.В интерес на истината, румънците също са ни построили жп в североизтока.
3
8
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ако имаше влак, от София до Скопие щеше да се стига за 2 часа. Ама Тиквата открадна и тези пари.
2
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Не ви щем влаковете. Стига сте си там.
1
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Какво да ти кажа Мицкоски - убав човек си ама простичък!!!!!!