Да върнем човешкото в бизнеса. Къде грешат компаниите в кризата?

Двама предприемачи - Стив Кайл и Боян Бенев пред Dnes.bg
Обновена: 7 ное 2011 13:12 | 7 ное 2011 12:50,
87
Да върнем човешкото в бизнеса. Къде грешат компаниите в кризата?
Стив Кайл Снимка: Dnes.bg

Могат ли работодателите да използват кризата като възможност за промяна към по-добро?  Могат, и още как – е отговорът на двама млади предприемачи, които са на мнение, че фирмите не трябва да се управляват само от гледна точка на цифрите, а да се търси човешкият елемент.

Стив Кайл е роден в Австралия, но от 7 години живее у нас и когато споменава „българите“, говори в първо лице множествено число.

Боян Бенев пък е роден в България, но е израснал във Великобритания, на 16 години е регистрирал първата си фирма и вече е натрупал солиден опит като предприемач.

“В момента компаниите съществуват в балон. Имат цели за тази година, за следващата. Служителите в компанията сякаш не са от такова значение. В този смисъл кризата е положително нещо, защото е ясен знак, че нещо трябва да се промени към по-добро“, казва Боян. 

Стив също смята, че кризата си има и положителна страна, защото е възможност да разберем, че начинът на работа, който сме мислили за фантастичен, просто не е.  В кризата работодателите не мислят изобщо за служителите си, констатира той.

„Кризата е шамар в лицето, който те събужда. Управляваме компаниите и бизнеса не от гледна точка на хората, а от гледна точка на финансовите показатели – печалба и загуба. Напълно сме изгубили човешкия елемент. Виждаме какво става, когато управляваме от гледна точка на числата, а не на хората. Трябва да върнем човешкото обратно в бизнеса“, споделя Стив.

„В България хората са много покорни към работодателя си. Всички си казват: „Шефът прави това, шефът прави онова, аз правя това, което каже шефът. Ако сгреша, това е, защото шефът ми е казал да направя така. Нямам отговорност към работата, която върша“. Кризата е възможност да накараме служителя да казва: "Чакай, може би това не е правилният начин, може би аз трябва да изискам промяна в работата, за да бъда щастлив". Проблемът в България е, че хората не знаят, че могат да изискат товa", отбелязва Боян. 

Да върнем човешкото в бизнеса. Къде грешат компаниите в кризата?
Боян Бенев Снимка: Dnes.bg

“Къде грешат компаниите? Създават по-голяма йерархия, повече процедури, увеличават разстоянието между хората, вместо да ги сближават, има все по-малко прозрачност, фокусът не е върху свободата и демокрацията на работното място, а върху авторитарния режим. Добрите служители напускат, а онези, които остават на работа, стават зомбита“, категоричен е Стив.

„Намаляваме креативността точно във времето, в което трябва да я увеличаваме, за да посрещнем предизвикателствата, породени от кризата“, смята Боян.

“Някои твърдят, че кризата е причинена от факта, че компаниите вече не поставят акцента върху иновациите и истинската промяна. Когато изгубиш креативността и иновацията, губиш двигателната сила на компанията си. Когато някой постоянно ми казва какво да правя, се чувствам като робот, а не като Айнщайн. Нелепо е“, казва Стив.

Боян е обнадежден от факта, че много от мениджърите в България са млади хора, които имат потенциала да се опълчат срещу статуквото. Трябва само леко да бъдат побутнати.

„Всичко се променя, ако ти искаш да се промени. Трябва да се дава повече свобода, на човека, който работи в тази компания, да може да влияе на пътя ѝ напред“, казва Боян.
„От една страна, мениджърите трябва да окуражават идеите, но преди това трябва да приемат, че няма разлика между мениджър, изпълнителен директор и обикновен служител, те са еднакви и трябва да им имаш доверие в еднаква степен“, допълва Боян.

Според него проблем в България – в обществото като цяло, не само в компаниите, е, че хората не чувстват, че имат право да предприемат действия. Просто си стоят и винаги говорят за „онези“. „Онези са с парите, онези взимат решенията, ние просто си стоим и сме бедни, гладни и тъжни. А всъщност ние създаваме „онези“, казва Боян.

“Самата структура на компаниите пречи на служителите да действат. Йерархията и безкрайните процедури например пречат да представиш своя идея – „О, трябва да отидеш при еди-коя си комисия, да подготвиш еди-какви си документи и да чакаш одобрение“, убеден е и Стив.

Естествено, витае страх, че ако дадеш на служителите си свобода, някои от тях ще се възползват – ще спрат да идват на работа, ще откраднат или просто няма да вършат нищо. „Да, може един или двама да злоупотребят, но като цяло хората ще ни възнаградят за свободата, която им даваме“, отговаря Стив. Той е готов да се обзаложи, че ако се сметнат парите, които компаниите дават за цялата система за контрол, с която се следят служителите – процедури, бюрокрация, дори камери за видеонаблюдение в офиса, цената ще е доста по-висока от това, което един може да открадне.

Стив недоумява защо хората ценят толкова много свободата в личния си живот, а когато отидат на работа, сякаш я затварят в кутия и валят оправдания: „Съжалявам, шефе, закъснях с 10 минути, може ли да отида до тоалетна, мога ли да се обадя по телефона“.

"Вече няма баланс, изгубили сме го. Управляваме чрез страх и хората не са мотивирани да създават интересни неща и да им хрумват страхотни идеи. Защото се страхуват или са отегчени, или просто не искат, или пък мразят шефа. Философията е: „Аз ще се правя, че работя, ти ще се правиш, че ми плащаш“, продължава Стив.

Той е категоричен, че недоверието ражда страх и негативизъм, а доверието – точно обратното – ражда позитивност.
„Трябва да елиминираме страха на работното място. Страхът е враг на продуктивността. Когато се страхуваш или се притесняваш какво ще каже шефът ти, ако си споделиш мнението или си позволиш да критикуваш, ако се притесняваш, че няма да получиш повишение или някой ще ти забие нож в гърба, това никак не стимулира брейнсторминга“, посочва Стив.

„Работил съм в производствена компания, където наказваха работниците, ако има дефект в продукта. Не само че ги глобяваха, ами и трябваше да идват в извънработно време, за да го поправят. И това какво ги карат да правят – просто крият дефекта и той отива директно при клиентите“, разказва Стив. 

Стив Кайл е роден през 1972 г. в Австралия. Завършва психология в University of Arizona през 1995 г., а през 2003 г. получава MBA в Souther-Cross University, Австралия. Бил е маркетинг директор на ISIS 2000 в Аризона, генерален мениджър на BMC Media в Сидни, управляващ директор на Inherint в Сидни и главен изпълнителен директор на IT компанията Sciant AG, където е обявен за един от най-добрите работодатели в България. В момента е изпълнителен директор на Xentio, компания за информационни бизнес решения.  Той е предприемач, чиято страст е да създава компании, в които хората са вдъхновени да оставят следа с идеите и въображението си. Автор е на „Манифест на играта“ за българското издание на конференцията за споделяне на идеи TEDxBG. Живее в България от 7 години и в момента преподава в Софийския университет.

Боян Бенев е консултант по стратегия и иновация за компании в България и чужбина. През 2007 г. е избран за “Млад предприемач на Великобритания" от списание Start Your Business. Автор е на “Малка книга за Бизнеса”, издадена през 2009 г.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


87
Още по темата: Стив КайлБоян Бенев
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
66
3
 
14
 
! Отговори
до 63 преди 12 години
IT браншът не е български - нито работата, нито заплатите - това е ишлеме, вие сте гурбетчии, просто заради кабела не сте отпътували физически.
65
2
 
5
 
! Отговори
До 57 преди 12 години
Производителност на труда означава нещо съвсем различно от предполагаемите ти идеи. В България, производителността е ниска, не защото не работим здраво. Ниска е, защото добавената стойност е ниска. Тоест, шефа ти печели от теб много по малко, отколкото американски шеф от американски програмист.
64
1
 
5
 
! Отговори
лалугер преди 12 години
има два вида компании. първата печели от развитие, реинвестиране в компанията, маркетинг и т.н. казано има стратегия. втората също има стратегия, но работи като спестовна каса, пести от материал, заплати, данъци и т.н. въпроса е има ли в бг компании от първата
63
3
 
4
 
! Отговори
До 62 преди 12 години
Възможно е в твоята сфера на работа да е така. В IT бранша съвсем не е така. Всички сме добре платени, работа колкото искаш и ако някой се опита да те 'мачка', просто напускаш. Спецификата на труда ни изисква и предполага творчество. Закостенялост, отиването на работа от-до и потенциално да се правиш, че работиш са невъзможни подходи. Да не говорим пък за бой.
62
1
 
3
 
! Отговори
ko40 von Selo преди 12 години
трябва да се работи и мисли локално, не глобално. с какво е известна Българияда правилно с Букурещ. Италия ферари, франция вино, германия мерцедес и т.н. ние нямаме световна марка, която да се продава в целият свят. ние сме малки скапани мишки. как било по света, все едно сме оправили у нас. в бг демокрация няма. винаги е имало някой горе който да мачка народа, садо- мазо държава. бизнеса си мисли , че с бой всичко се урежда бързо.
61
1
 
6
 
! Отговори
Стиви до 56 преди 12 години
"са в пъти по креативни и гъвкави отколкото колегите им в чужбина" - да, а резултатите им: пъти по-зле и никой от вдървените не идва да се поучи от гъвкавите..."зле сме, ама не искаме съвети" - просто не мога да разбера тази настройка...
60
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Човека ви обяснява простички неща, вие обаче му се обяснявате 'Ама вие биете ***'! Съгласен с почти всичко в идеите му за методология на процеса. Явно са и работещи, щом бизнеса му е успешен. Щом са доказани от практиката, какво повече да каже човек ?!
59
3
 
4
 
! Отговори
от 56 преди 12 години
и си оправи сайта наистина като почнеш от фона. цветът е всичко друго но не и привлекателен по скоро е отблускващ. имаш много празно пространство което не си използвал рационално най малко
58
3
 
4
 
! Отговори
Ай-ти, Май-ти преди 12 години
До Стив (50):Май деар, никой не се е обидил, просто констатация. Когато се изправиш да говориш, *** ти трябва да е избърсан. Не може да си наакан и да даваш акъл, може де ама на днес.бг, те са друга бира.Красотата няма никакво значение, поне си направи труда да е преведено и разбираемо, не може да ми говориш за бизнес грешки в кризата и да си се наакал в интернет така. За красота няма да говоря изобщо :) на ниво, ученик в 10 клас ти е сайта, по красота.Ето ти креативен подход :)
57
0
 
21
 
! Отговори
Бонев преди 12 години
Много ми хареса статията. Страхът да не останеш без работа сякаш парализира инициативата на служителите и те наистина са като "зомбита". Когато не си вземал заплата от месеци и шефа ти каже "всеки е свободен да напусне, няма да спирам никого",за каква креативност и атмосфера да говорим.И затова сме на едно от последните места по производителност на труда. За съжаление.....
56
4
 
8
 
! Отговори
до Стиви преди 12 години
момче слез малко на земята и недей да приказваш глупости. проблемите на бизнеса в БГ са много и предимно от друго естество. хубаво се опитваш да изкараш някой лев обаче недй да подценяваш Българите които се занимават с бизнес. В повечето случаи са в пъти по креативни и гъвкави отколкото колегите им в чужбина които волю или нево;ю са вкарани в някакви законови и морални рамки
55
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
...и когато въпреки, че си им дал възможност да си развиват идеите и да допринасят с тях за развитието на компанията (фирмата), те решават, че не е изгодно даже да влязат в партньорство с теб за да се развивате, като едно цяло, т.е. никой не поема риск и отговорност за действията си, но да се възползва от чужди идеи и развитие за собствена сметка е всевишо право ;)
54
1
 
8
 
! Отговори
до 49 преди 12 години
Всяка фирма си решава самосиндикално какво да прави с бакшиша на сервитьорите. Има случаи, когато процент отива за готвачите, в някои луксозни ресторанти. Доста е спорен тоя въпрос.Както описва нещата предприемачът заплащането на персоналът му е повече от прилично. Но тук се говори за компании, което аз разбирам малко по-различно от заведения.Всяко стопанство си има собствени правила.Идеята на тия млади господа е хубава, но както каза един колега по-долу прекалено захаросана за нашите условия.
53
4
 
2
 
! Отговори
Шоумен преди 12 години
Хайде да изпеем песен.
52
1
 
24
 
! Отговори
tulski преди 12 години
Така, както го казват на теория звучи добре. Но на практика нещата изглеждат по - различно. Теорията на двамата предприемачи може да стане само в развита държава с много работни места и висок стандарт на живот. В бедна държава с висок процент безработица и ниски доходи, тази теория е неприложима. Работодателите у нас смятат хората за роби, именно защото работата е кът. Шефа може просто да ти каже: ако не ти изнася или нещо не харесваш - напусни. Проблема е, че после няма къде да отидеш. И шефа го знае това много добре. Заради това си позволява да се гаври с работниците и да ги смята за роби. Защото нямат избор. Липсата на избор обезмисля цялата теория и анализи на двамата предприемачи.
51
7
 
8
 
! Отговори
Nobody преди 12 години
Чета и не вдявам... Отишъл си на интервю, там са ти казали "вземаш тея пет лева, срещу ангажимента да свършиш това и това". Стиснати ръце - демек и едната, и другата страна съгласни с условията. И на първия месец се почва "как се минах с тея 5 лева, я шефа къф джип кара, той е гад, щото можеше 6 лева да ми даде, ама не ми ги дава, а си кара джипа, значи е изедник....". Ами на толкова си се съгласил, бе, байно!Изключвам тея, работодатели, дето бавят заплати и прочие, те са за гърбене.
50
2
 
4
 
! Отговори
Стиви до 42 преди 12 години
Вие на всеки все така викате "точно от теб ли, точно от теб ли" ... 20 години...Обидчиви сте много... Може би е от липса на смелост... Трябва решително да сложите картите на масата (оръфани седмаци и осмаци) и да почнете да надграждате, да надграждате.Тоя съвет от колко хубав сайт трябва да дойде, за да се възприеме?
49
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
47Бакшиша се дава на сервитьорката, не на теб. Тоест, 100% от бакшиша не е бонус.
48
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Демокрация в една фирма не може да има. Все пак, даването на свобода на един екип в почти всичко - гъвкаво работно време, технология която да използват, правото на всеки в екипа да предлага и защитава подход към решаването на задачата помагат много за качествената работа в края на деня. Сигурен съм, че в тази фирма (на Стив) тези неща са факт.
47
3
 
13
 
! Отговори
Млад предпримач преди 12 години
Заплата е 700 лева + 100% от бакшиша, като ги осигурявам върху цялата сума, а работното време е два на два по 12 часа. Условията на труд са отлични... Мисля да сложа камери в заведението...не за клиентите, ами за персонала !!! Също така имат и дневна безплатна консумация... Е ако това не са добри условия за не знам...