Да върнем човешкото в бизнеса. Къде грешат компаниите в кризата?

Двама предприемачи - Стив Кайл и Боян Бенев пред Dnes.bg
Обновена: 7 ное 2011 13:12 | 7 ное 2011 12:50,
87
Да върнем човешкото в бизнеса. Къде грешат компаниите в кризата?
Стив Кайл Снимка: Dnes.bg

Могат ли работодателите да използват кризата като възможност за промяна към по-добро?  Могат, и още как – е отговорът на двама млади предприемачи, които са на мнение, че фирмите не трябва да се управляват само от гледна точка на цифрите, а да се търси човешкият елемент.

Стив Кайл е роден в Австралия, но от 7 години живее у нас и когато споменава „българите“, говори в първо лице множествено число.

Боян Бенев пък е роден в България, но е израснал във Великобритания, на 16 години е регистрирал първата си фирма и вече е натрупал солиден опит като предприемач.

“В момента компаниите съществуват в балон. Имат цели за тази година, за следващата. Служителите в компанията сякаш не са от такова значение. В този смисъл кризата е положително нещо, защото е ясен знак, че нещо трябва да се промени към по-добро“, казва Боян. 

Стив също смята, че кризата си има и положителна страна, защото е възможност да разберем, че начинът на работа, който сме мислили за фантастичен, просто не е.  В кризата работодателите не мислят изобщо за служителите си, констатира той.

„Кризата е шамар в лицето, който те събужда. Управляваме компаниите и бизнеса не от гледна точка на хората, а от гледна точка на финансовите показатели – печалба и загуба. Напълно сме изгубили човешкия елемент. Виждаме какво става, когато управляваме от гледна точка на числата, а не на хората. Трябва да върнем човешкото обратно в бизнеса“, споделя Стив.

„В България хората са много покорни към работодателя си. Всички си казват: „Шефът прави това, шефът прави онова, аз правя това, което каже шефът. Ако сгреша, това е, защото шефът ми е казал да направя така. Нямам отговорност към работата, която върша“. Кризата е възможност да накараме служителя да казва: "Чакай, може би това не е правилният начин, може би аз трябва да изискам промяна в работата, за да бъда щастлив". Проблемът в България е, че хората не знаят, че могат да изискат товa", отбелязва Боян. 

Да върнем човешкото в бизнеса. Къде грешат компаниите в кризата?
Боян Бенев Снимка: Dnes.bg

“Къде грешат компаниите? Създават по-голяма йерархия, повече процедури, увеличават разстоянието между хората, вместо да ги сближават, има все по-малко прозрачност, фокусът не е върху свободата и демокрацията на работното място, а върху авторитарния режим. Добрите служители напускат, а онези, които остават на работа, стават зомбита“, категоричен е Стив.

„Намаляваме креативността точно във времето, в което трябва да я увеличаваме, за да посрещнем предизвикателствата, породени от кризата“, смята Боян.

“Някои твърдят, че кризата е причинена от факта, че компаниите вече не поставят акцента върху иновациите и истинската промяна. Когато изгубиш креативността и иновацията, губиш двигателната сила на компанията си. Когато някой постоянно ми казва какво да правя, се чувствам като робот, а не като Айнщайн. Нелепо е“, казва Стив.

Боян е обнадежден от факта, че много от мениджърите в България са млади хора, които имат потенциала да се опълчат срещу статуквото. Трябва само леко да бъдат побутнати.

„Всичко се променя, ако ти искаш да се промени. Трябва да се дава повече свобода, на човека, който работи в тази компания, да може да влияе на пътя ѝ напред“, казва Боян.
„От една страна, мениджърите трябва да окуражават идеите, но преди това трябва да приемат, че няма разлика между мениджър, изпълнителен директор и обикновен служител, те са еднакви и трябва да им имаш доверие в еднаква степен“, допълва Боян.

Според него проблем в България – в обществото като цяло, не само в компаниите, е, че хората не чувстват, че имат право да предприемат действия. Просто си стоят и винаги говорят за „онези“. „Онези са с парите, онези взимат решенията, ние просто си стоим и сме бедни, гладни и тъжни. А всъщност ние създаваме „онези“, казва Боян.

“Самата структура на компаниите пречи на служителите да действат. Йерархията и безкрайните процедури например пречат да представиш своя идея – „О, трябва да отидеш при еди-коя си комисия, да подготвиш еди-какви си документи и да чакаш одобрение“, убеден е и Стив.

Естествено, витае страх, че ако дадеш на служителите си свобода, някои от тях ще се възползват – ще спрат да идват на работа, ще откраднат или просто няма да вършат нищо. „Да, може един или двама да злоупотребят, но като цяло хората ще ни възнаградят за свободата, която им даваме“, отговаря Стив. Той е готов да се обзаложи, че ако се сметнат парите, които компаниите дават за цялата система за контрол, с която се следят служителите – процедури, бюрокрация, дори камери за видеонаблюдение в офиса, цената ще е доста по-висока от това, което един може да открадне.

Стив недоумява защо хората ценят толкова много свободата в личния си живот, а когато отидат на работа, сякаш я затварят в кутия и валят оправдания: „Съжалявам, шефе, закъснях с 10 минути, може ли да отида до тоалетна, мога ли да се обадя по телефона“.

"Вече няма баланс, изгубили сме го. Управляваме чрез страх и хората не са мотивирани да създават интересни неща и да им хрумват страхотни идеи. Защото се страхуват или са отегчени, или просто не искат, или пък мразят шефа. Философията е: „Аз ще се правя, че работя, ти ще се правиш, че ми плащаш“, продължава Стив.

Той е категоричен, че недоверието ражда страх и негативизъм, а доверието – точно обратното – ражда позитивност.
„Трябва да елиминираме страха на работното място. Страхът е враг на продуктивността. Когато се страхуваш или се притесняваш какво ще каже шефът ти, ако си споделиш мнението или си позволиш да критикуваш, ако се притесняваш, че няма да получиш повишение или някой ще ти забие нож в гърба, това никак не стимулира брейнсторминга“, посочва Стив.

„Работил съм в производствена компания, където наказваха работниците, ако има дефект в продукта. Не само че ги глобяваха, ами и трябваше да идват в извънработно време, за да го поправят. И това какво ги карат да правят – просто крият дефекта и той отива директно при клиентите“, разказва Стив. 

Стив Кайл е роден през 1972 г. в Австралия. Завършва психология в University of Arizona през 1995 г., а през 2003 г. получава MBA в Souther-Cross University, Австралия. Бил е маркетинг директор на ISIS 2000 в Аризона, генерален мениджър на BMC Media в Сидни, управляващ директор на Inherint в Сидни и главен изпълнителен директор на IT компанията Sciant AG, където е обявен за един от най-добрите работодатели в България. В момента е изпълнителен директор на Xentio, компания за информационни бизнес решения.  Той е предприемач, чиято страст е да създава компании, в които хората са вдъхновени да оставят следа с идеите и въображението си. Автор е на „Манифест на играта“ за българското издание на конференцията за споделяне на идеи TEDxBG. Живее в България от 7 години и в момента преподава в Софийския университет.

Боян Бенев е консултант по стратегия и иновация за компании в България и чужбина. През 2007 г. е избран за “Млад предприемач на Великобритания" от списание Start Your Business. Автор е на “Малка книга за Бизнеса”, издадена през 2009 г.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


87
Още по темата: Стив КайлБоян Бенев
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
46
5
 
6
 
! Отговори
хахахаха преди 12 години
сладкодумни дървени философи. бла бла бла ама дай сега някой лев ако може да ти кажем как да си оправиш бизнеса (тея са на едно ниво с врачките)
45
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Ако се дават добри заплати ...само при мисълта ,че ще ги изгубят ..се изключва моментално възможноста за кражби....иначе си ги сменяй, ако искаш и на седмица...крадците ще стават все по-добри!
44
1
 
3
 
! Отговори
до млад предприемач преди 12 години
Хубави...хубави..., колко да са хубави тез заплати щом те крадат 300-400лв нещо такова ще да е
43
2
 
8
 
! Отговори
Пешо преди 12 години
Е то, като едит познат... Направи предприятие за обработка на дървен материал в едно село... На практика всички работоспособни в селото работеха там около 30 човека... След една година беще ограбено преприятитео и в разследването се оказа, че 10 човека от персонала са участвали... След това на собственка му бе нужно точно един месец да демонтира всичко и да ликвидира малката фабрика... и да остави селяците без работа, че даже и кмето го заплашвал :D... :) Мила родно картинка... Кой е виновен а??
42
0
 
4
 
! Отговори
Ай-ти, Май-ти преди 12 години
до Стиви (40)Нищо Стиви, ама точно от теб съвет ли? Не си бил креативен за 100 лева да си платиш да ти направят професионален превод на сайта си, на мен акъл ли даваш? Че кой те взема насериозно, освен днес.бг де?
41
0
 
4
 
! Отговори
Ай-ти, Май-ти преди 12 години
До: Млад Предприемач,Ами погледни от другата страна, за да го правят това нещо, явно не им стигат парите, за теб може и да са добри заплатите, но за тях едва ли, ти може и на 400-500 лева да казваш добра заплата, ама де факто не е. Не казвам, че и при теб са толкова де.А и работодателите, така и не схванаха едно нещо, заплата не се дава, тя се изработва от работника, защото ако нямаш нито един барман и барманка, а виж тогава колко ще изкараш? И когато някой ти прави пари, ами стимулирай го!
40
1
 
4
 
! Отговори
Стиви до 38 преди 12 години
"в България нещата не са добре е очевадно, ама хей Стиви, тук не ядеме доматите с коловете"Не ядете доматите с коловете, ама нещата не са ви добре...Начи кво губите, ако почнете да приемате съвети...?
39
4
 
16
 
! Отговори
Млад Предприемач преди 12 години
Манталитета е най-големия проблем на България...На 22 започнах моя бизнес - заведение. Парите ги събрах с 2 бригади в САЩ и 5 години работа в БГ. Сега съм на 25 и съм коректен работодател, но не и работниците(особено барманите/барманките)... Правят всякакви врътки, надписвания на сметки, лъжат с грамажа, наливна от "черна" бутилка, не издават касови бележки и т.н. С това освен, че злепоставят заведението директно бъркат и в МОЯТ джоб, а заплатите са добри... Еми сменям персонала през 3-4 месеца
38
8
 
3
 
! Отговори
Ай-ти, Май-ти преди 12 години
Този Стив Кайл, сега му отворих сайта (xentio .) българската версия, и се смях 27 минути на сайта му и на превода на съдържанието му, и той за креатив говори и акъл дава ))) На бас се хващам, че това е финансирано от Евросъюза пак, някоя сладка програмка, и се чудят как да дават акъл 1 час и 17 минути и да си приберат хонорара :)Че в България нещата не са добре е очевадно, ама хей Стиви, тук не ядеме доматите с коловете!
37
2
 
9
 
! Отговори
хисторик преди 12 години
Това е нормално за всички бивши Османски територии - строга йерархичност и патриархалност. Целта не е производителност и качество, а терен за демонстрация на власт и мъжка балканска сила. Печели не който задовли и впечатли другите, а който ги смачка. (Вижте само в кои спортове сме най-добри и кои спортисти достигнаха най-високи нива в обществото)
36
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Трябва ли да се караме? Трябва ли да се мразим? Защо? Не може ли просто да се опитаме да бъдем по-добри хора? Нека не забравяме че сме благословени, живи сме, здрави сме, какво повече може да искаме? По света има толкова много болни и страдащи хора умиращи хора Можем да направим добро просто като си седим пред компютъра на топличко. Можем да бъдем по-добри хора без да ставаме от мястото си. Толкова е лесно. Просто влизаме в dmsbg/ и си избираме някого, на когото да помогнем. Толкова е лесно и за завършек един цитат от Тери Пратчет: Виждаш ли колко хубав може да е животът, ако всички си помагаме.
35
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Оптимисти! Вие, младежи си нямате на идея за какво става въпрос в България. Постави ли си условията някой служител в "компания" за по-добър стандарт на работа просто му се казва: Като не си доволен, моля, никой не те задържа.Знаеш ли колко чакат на опашката??! Виж, ако решите да създадете такава компания на наша земя и сте прекалено демократични има обратна страна на медала-ако лъжете, че плащате на служителите си, те да ви лъжат, че работят.Ако не ги лъжете, че им плащате...пак така.
34
2
 
4
 
! Отговори
of преди 12 години
Работил съм в производствена компания, където наказваха работниците, ако има дефект в продукта. Не само че ги глобяваха, ами и трябваше да идват в извънработно време, за да го поправят. И това какво ги карат да правят просто крият дефекта и той отива директно при клиентите, разказва Стив. ..........А те клиентите трева пасат и не знаят какво е това рекламация....
33
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Ако мнозинството страдат от простотия и нетолерантност е може би много трудно да лансираш отличаващите се. И съм съгласна с:Добрите служители напускат, а онези, които остават на работа, стават зомбита, категоричен е Стив.Намаляваме креативността точно във времето, в което трябва да я увеличаваме, за да посрещнем предизвикателствата, породени от кризата,
32
1
 
7
 
! Отговори
mm преди 12 години
Някой беше написал, че въпросните нямали опит на българия и не знаели какво говорят. Аз пък мога да кажа, че Стиви Кайл има дългогодишен опит като бизнесмен в България. Аз лично съм работил за него. Не е съвършен човека, но определено е един от най-кадърните.
31
4
 
3
 
! Отговори
дО 2 преди 12 години
Е-е-е чак пък Костов!!! Измисли някой друг, тоя вече го видяхме! Легнахме си с 1000 лева, събудихме се с 1 лев, а никой банкер не е осъден от раздавалите милиони необезпечени кредити. А и кредитни милионери няма осъдени. Защо ли? Костов най-добре да се прибере вкъщи и да спре да се занимава с политика изобщо!
30
0
 
6
 
! Отговори
до 23 преди 12 години
Ти ме изуми бе човек, кой може да си позволи да прави бизнес и да фалира през 6 месеца??? Виждаш ли какви ги пишеш изобщо???Човешкото в бизнеса трябва да се върне и отгоре....
29
1
 
3
 
! Отговори
Do 16 преди 12 години
Ne si napylno prav. V na6ata firma se nazni4iha mladi kreativni i neznae6ti... Obu4iha se za 1 godina i sega sa nai-dobrite v oblastta.... Ne vinagi rabotodatelite sa CV-ta....
28
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Нещата са двустранни.Когато шефа се държи цивилизовано и човешки тъпите тикви почват да си мислят да правят каквото си поискат когато си поискат и колкото си поискат.Уважението би следвало да бъде взаимно свободата трябва да бъде ценена и уважавана но само когато един човек е цивилизован,нормален и възпитан.
27
6
 
3
 
! Отговори
Coffee Break преди 12 години
Бояне,Стив,нашият отдел ще се почувства много свободен с едно посещение в Куба :)