Starliner е доказателство, че Boeing трябва да забрави за Космоса

И НАСА, и Boeing не могат да си позволят усложнения
30 юли 2024 21:53, Инна Ангелова
45
Starliner е доказателство, че Boeing трябва да забрави за Космоса
Снимка: Pixabay

Заклещени в Космоса! Това гласят някои заглавия за поредния неуспех на Boeing Co. с капсулата Starliner. Това е сюжет, който би могъл да се превърне във вълнуващ екшън филм и затова привлича кликове в интернет. Но това не е съвсем вярно.

НАСА би могла да върне бързо на Земята от Международната космическа станция двамата астронавти Буч Уилмор и Суни Уилямс, ако наистина възникне спешен случай, като използва космически кораб на конкурентна компания. С други думи, технически те не са блокирани в Космоса. Мисията обаче се забавя, защото поне един от 28-те двигатели, които задвижват и управляват капсулата, е неизправен. Има и изтичане на хелий.
НАСА и Boeing се опитват да представят ситуацията по най-добрия начин, но това е злополука, която космическото подразделение на компанията не може да си позволи, и още едно доказателство, че Boeing трябва да отдели този бизнес.

НАСА, разбира се, не иска да обижда ключов доставчик. На пресконференция на 25 юли Стив Стич, програмен мениджър на програмата на НАСА за комерсиален екипаж, и Марк Напи, отговорник на Boeing за Starliner, обсъдиха как проблемите с двигателите и течовете дават възможност да се тества оборудването и да се направят подобрения за следващото изстрелване на Starliner.

Веднага след като обяви във встъпителното си изказване, че НАСА все още няма дата за завръщане на астронавтите, Стич се спря на научната стойност, която и агенцията, и Boeing получават от провеждането на тестове на Земята и в Космоса, за да разберат проблема с тласкачите.

„Постигаме голям напредък, но просто не сме съвсем готови да се заемем с решаването на този въпрос“, каза Стич, говорейки за дата на завръщане. „Тук сме, за да бъдем открити и прозрачни и да разкажем за всички страхотни познания, които са се осъществили.“

Със сигурност е вярно, че НАСА и Boeing събират уникални данни за двигателите в Космоса - среда, която не може да бъде възпроизведена точно на Земята. Имайте предвид, че при завръщането на „ Starliner“ сервизният модул, в който са разположени двигателите, ще се отдели от капсулата и ще изгори в атмосферата. Това означава край на възможността да се изследва как реагират в Космоса.

Това обяснява един от мотивите за задържането на астронавтите на космическата станция за много по-дълго време от предвиденото. Това е мотивът, който и Стич, и Напи от Boeing искат да подчертаят.

Има и друг мотив. Двигателите на сервизния модул са от решаващо значение за безопасното завръщане на Starliner на Земята. И НАСА, и Boeing не могат да си позволят усложнения, след като Уилмор и Уилямс се откачат от космическата станция и започнат да обикалят Земята по все по-тесен модел, преди да направят последното падане през атмосферата. Ударните двигатели са необходими за насочване на космическия кораб в позиция за връщане към атмосферата, както и за забавяне на „Starliner“ до необходимата скорост, преди да се отдели обслужващият модул и след това капсулата да предприеме последното падане.

НАСА е свързана с Boeing, който е един от основните ѝ доставчици, включително предоставящ услуги за поддръжка на космическата станция. Ето защо агенцията не желае да говори за резервния си план, ако „Starliner“ не се счита за достатъчно безопасен за завръщане. НАСА не иска да унижава Boeing, като казва публично, че подготвя неговия конкурент - космическия кораб Dragon на SpaceX- като резервен вариант. На свой ред Boeing не обича да говори лошо за своите доставчици. Това включва Aerojet Rocketdyne, подразделение на L3Harris Technologies Inc., което произвежда 28-те двигатели на Starliner и четирите така наречени кучешки колиби, в които те се намират.

„Те работят с нас от първия ден по този въпрос и са просто фантастичен партньор в опитите да преминем през тези тестове, да разберем какви са проблемите, да разберем какво сме направили в миналото и след това да започнем да изграждаме списъка с неща, които можем да направим в бъдеще“, каза Напи от Boeing.

Цялата статия може да четете на Bloomberg TV Bulgaria.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


45
Още по темата: КосмосNASABoingStarliner
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
4
 
4
 
! Отговори
Всъщност преди 1 месец
важните части за Боинг се произвеждаха в Урал. След 2014 и въведените санкции започнаха да ги произвеждат другаде. В резултат самолетите започнаха да аварират и дори падат, а Старлайнера закъса в космоса.
39
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Е друго си е Роскосмос да развива такива технологии в бъдещето.Ще..ще..ще..ще...ще ...и так далее...Нали така!
38
2
 
4
 
! Отговори
д'ге преди 1 месец
не мога да повярвам ...НАСА и Боинг да са сбъркали !!!!!!!!!! ..това е фалшива новина !!!!!! ..бъркат само руснаците Китайците , които копират всичко от НАСА и понеже са копирали лошо са сбъркали...и индийците и те допускат грешки в космическата си програма ...но това се дължи напикантната им храна и могото подправки, особенно на лютото.
37
4
 
7
 
! Отговори
Селянин преди 1 месец
Могат да помолят и Мъск, ама напоследък и той е "враг на демокрацията" и резила ще е почти същия като да се молят на руснаците. Изобщо демокрацията и космоса май не се спогаждат добре
36
9
 
5
 
! Отговори
До 38 преди 1 месец
Space X е частна, обаче е финансирана от бюджета на САЩ и НАСА от 20 години насам. Както и Тесла. И двете са почти на загуба и до момента ако не са държавните дотации. Да имат добри инженери но те са дошли от НАСА или ако не беше Space X щяха да работят...НАСА. Така че нищо съществено не е сътворил Илон Мъск. Просто същото което Русия го прави много отдавна в ракетостроенето. Факт.
35
10
 
5
 
! Отговори
До ближещия Русия преди 1 месец
Най-напред в ракетостроенето е една частна американска фирма, която отвя всички и зае 90% от космическия пазар. Това с Боинг/НАСА е отчаян опит на държавната американска агенция да оправдае изобщо съществуването си и огромния ресурс, който пилее. С очевиден резултат. А руснаците от времето на Корольов и Глушко (и двамата осъдени и лежали в затвора, работили в шарашка - затворническо конструкторско бюро) не са направили нищо съществено.
34
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Можем да ги върнем когато си поискаме, ама за сега не искаме.
33
11
 
14
 
! Отговори
До плюещите Русия преди 1 месец
Тая работа не е като оная. И да. Русия е далеч напред в космическите технологии и ракетостроене. А любимата ви Юесей нека си прави "високотехнологични" самобръсначки и телефончета...А за ядрените технологии въобще няма нужда да приказваме...
32
0
 
3
 
! Отговори
Факт преди 1 месец
Реактивната тяга не се влияе от средата, дали има или няма атмосфера.
31
11
 
7
 
! Отговори
Русия преди 1 месец
Фашингтонците окрадоха руските технологии и ги дадоха на балона Мъск, а за тия само трохите.
30
1
 
14
 
! Отговори
Мдааа преди 1 месец
Боинг закъсаха от към контрол, качество, ресурси (човешки и материални) и сега немогат да се измъкнат от поредицата с трагични и технически катастрофи и аварии. Падат им самолети, дефекти уреди и системи мъчат гражданското въздухоплаване, а за десерт немогат да си върнат и астронавтите от МКС. Съдът ги жали, че са голям и стратегически субект, НАСА също си затварят очите, но това не води до решаване на проблемите и скоро ще има още от същите проблеми и изненади.
29
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Постигаме голям напредък, но размерът му е микроскопичен и не ни позволява да кажем, че сме съвсем готови да се заемем с решаването на проблема с тласкачите.
28
6
 
15
 
! Отговори
090 преди 1 месец
До Анонимен 1 -- Като всичко от ф а щ боинг са фалш- напр. като кока-кола, летене до Луната, брашното в епруветка пред оон, представено като химично оръжие и още много..
27
5
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
От Боинг чакат извънземните да телепортират заклещените, ако не в краен случай ще помолят изостаналите руснаци да свършат работата.
26
3
 
18
 
! Отговори
61 преди 1 месец
Прочетох статията отново. Да оставим техническите недоумения настрани, първото изречение е култово: "Заклещени в Космоса!" Ама как заклещени, като две кучета дето се таковат или? На тази статия трябва да се сложи етикет 18+
25
0
 
35
 
! Отговори
@@@ преди 1 месец
Много точна статия, нищо не се разбира, тласкачи, проблеми, някви пичове стоят и не могат се прибра у тях си, Наса и Боинг правят тестове и са много доволни всички, без двамата дето висят на МКС.
24
7
 
35
 
! Отговори
Дани преди 1 месец
Руснаците нон стоп джиткат до МКС с ракетите "Прогрес", какъв е проблемът да се върнат с тях? Политически или технически?
23
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
ДриймЛайнар, СтарЛайнар. Боинг е в кафявата гама. От нявга най-добрите сега до кафявото.
22
1
 
21
 
! Отговори
Тиква преди 1 месец
На Тея преводачи освен художествена литература нищо друго не трябва да им дават.
21
4
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Обадихте ли се вече на руснаците, кога ще се обадите на руснаците да върнат астронавтите?