Половината телефони няма да ни предупредят за бедствие от BG-ALERT

Дори нови мобилни апарати не приемат съобщенията
6 авг 2024 08:52, Нели Христова
59
Половината телефони няма да ни предупредят за бедствие от BG-ALERT
Снимка: БГНЕС

Около половината от мобилните телефони не пищят при известие за бедствия и аварии. Причината в повечето случаи е старо устройство без функцията за прием на съобщения в режим „клетъчно разпръскване“, какъвто ползва националната система BG-ALERT за разпространение на съобщения за предупреждение на населението, съобщава „Телеграф“, позовавайки се на експерти.

В много случаи обаче дори и нови телефони не приемат съобщенията, тъй като функцията, макар и налична, е изключена. В някои случаи това е умишлено направено от самия потребител, а в други идва като производствена настройка на устройството, а потребителите не са знаели за това. Отделно системата не работи при изключен телефон, както и на места с липсващ обхват.

Именно липсващият обхват в няколко гранични села в община Болярово бе една от причините, дори и съобщение за бушуващите пожари да бе разпратено, то да не стигне до хората.

В конкретния случай пък такова въобще не бе разпратено, тъй като нито една оправомощена институция (МВР, областна управа, община) не бе сметнала за нужно да го стори. Седмица по-късно пък при взривовете в складовете за фойерверки край Елин Пелин имаше обхват и съобщения, но те вместо да дадат ясна информация, създадоха допълнително объркване (виж карето).

„Към този момент след тези случаи вече знаем, че самата система BG-Alert поне технически доказано работи. Което само по себе си е добре. Въпросът е оттук нататък да се подобри координацията между институциите, които боравят с нея, както и да бъдат обучени достатъчно държавни и общински служители, за да не се стига до съобщения, които могат вместо да информират обществеността, да водят до паника и противоречиви тълкувания“, заяви за „Телеграф“ депутатът Божидар Божанов, член на комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, и тази по електронно управление и информационни технологии.

Според него това трябва да се случи максимално бързо, за да има положителни резултати още при следващия случай на използване на системата, който може да бъде всеки момент.

Системата за известяване е под контрола на националната пожарна. Право да инициират съобщения чрез нея обаче имат и определени служители на министерства, областни управи и кметства. За да получат право да разпращат известия за аварии обаче, те трябва да са преминали обучение от МВР, след което да получат достъп до системата – профил с потребителско име и парола.

Ако в дадена институция няма обучен служител, оттам трябва да подават молба за всяко конкретно съобщение по имейл до Национален оперативен център на пожарната. Това обаче забавя процеса.

„Ето защо е важно е институциите по места да могат директно да изпращат съобщения. Проблем е обаче, че в наредбата в момента обучението на тези хора е описано пожелателно. Няма вменено задължение към институциите, нито срок, в който те да излъчат служители, които МВР да обучи“, коментира Божанов. Това е и причината до този момент обучения да не са започнали.

Обучението за създаване на съобщения започва от съдържанието им, обясниха за „Телеграф“ източници от МВР.

В съобщението задължително трябва да пише коя институция го изпраща, какво е събитието, къде точно се случва, както и каква заплаха представлява.

Отделно съобщението може да включва препоръки за действие и друга допълнителна информация. Именно в тези елементи е проблемът и със съобщенията, разпратени при взривовете край Елин Пелин. Тогава чрез тях бе наредена първо евакуация на „намиращите се в близост“, без да се уточнява за какво разстояние става въпрос.

Във второ съобщение се нареждаше евакуацията конкретно на всички жители на с. Гара Елин Пелин (над 3500 души), като им се указваше да тръгнат в посока с. Нови хан. Според запознати с района изпълнението на това разпореждане от толкова много хора с автомобили би довело до блокиране на пътищата и невъзможност пожарните автомобили да достигат до мястото.

Съобщенията за бедствия и аварии трябва да са кратки, точни и ясни, без жаргон, диалект или термини и съкращения, сочи наредбата за BG-Alert. Те трябва да излъчват максимална увереност и категоричност за опасността.

Препоръките за действие пък трябва да конкретни, а съдържанието трябва да не води до объркване или да противоречи с публично известна информация, като например течаща в момента по интернет, радио или телевизия. При изпращането на няколко съобщения за едно и също събитие трябва да се следи информацията да е последователна и съобщенията да не си противоречат.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


59
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Хубава работа ама българска
19
0
 
14
 
! Отговори
Добре, че не знаем преди 1 месец
колко милиона струва тая глупост.
18
0
 
16
 
! Отговори
Радиоточка преди 1 месец
След бруталното виене на телефона ми, поради грешно активираната система от чиновници, просто изключих тази функция от настройките на телефона. Кое точно няма да разбера без нея? - Че има земетресение, наводнение или пожар? Тази система е като надписите от едно време по картонените чаши за кафе от Макдоналдс, че било топло/горещо.
17
0
 
11
 
! Отговори
Истинска История преди 1 месец
не знам моя Телефон какъв е, но беше не само в Самолетен Режим, но и със Изрично Забранена Опция на СИМ картата за Данни, т.е. Интернет, когато на компютър се опитам да си влеза в Гугъл Акаунта и си сгрешил без да искам паролата - такова нещо не съм виждал - извадиха ми телефона от Самолетен Режим, позволиха Интернета и ми изпратиха Съобщение, че има неуспешен опит за влизане в Акаунта ми, т.е. Абсолютно Дистанционни и без мое Разрешение - взеха тотален Контрол над телефона ми!
16
0
 
16
 
! Отговори
АНТИ преди 1 месец
Кучета, котки и птици колкото искаш. Те са най-добрата аларма.
15
0
 
15
 
! Отговори
До 13 преди 1 месец
И кой ще предупреждават по селата то само колумбийци, България е няколко по големи града в провинцията бял човек не може да видиш
14
0
 
19
 
! Отговори
Еееее преди 1 месец
Секи гражданин да се задължи да си купи минимум по два телефона от най новите модели, за собствена сметка
13
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Селските камбани ще свършат по-добра работа.
12
1
 
7
 
! Отговори
До 3 преди 1 месец
Не ходи на лекАр, на Очилище също!!!
11
9
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
един време при бай тошо имаше един проблем нямаше тоалетна хартия и се ползваше какаляшкаи вестник работническо дело.
10
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Радиоточката през соца, нямаше отказ това чудо!
9
1
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Не сме задължени по Конституция да притежаваме телефон последен модел. Много хора нямат телефони, а други възрастни са с телефони, които нямат дори интернет и са с копчета.
8
3
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
За какво да ни предупреждават? То бедствието е налеце вече над 30 години и се намира пред очите ни - НС, МС и послушковците, надупени пред "посолството", с празни глави, но бездънни джобове.
7
5
 
11
 
! Отговори
бай Спас преди 1 месец
Едно време, при бай Тошо никога не е имало проблеми със системата зА бедствия BG-ALERT.
6
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Първото нещо като дойде такова съобщение - най-вероятно е грешка, защото са чиновници-безхаберници
5
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
и новите не пищят явно системата им е бъгава на тея от алерт
4
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Това беге-алерт се оказа като на ремонта ремонтите.
3
22
 
1
 
! Отговори
Мечка преди 1 месец
Българина е беден тарикат. Мисли единствено за пиене и ядене. Мрази да ходи на лекър защото доктора не разбира нищо. За това се лекува сам с ракия и чесън.
2
1
 
11
 
! Отговори
NOKIA 3410 преди 1 месец
Ам'чи ко от туй?!
1
3
 
21
 
! Отговори
Демократ преди 1 месец
Това не е важно, важно е, че има целогодишно банана