Бензиновият гняв на американците

Плащат два пъти по-малко от европейците и пак са недоволни. Защо?
12 май 2011 07:10,
284
Бензиновият гняв на американците
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Растящите цени на бензина в САЩ ще са една от ключовите теми по време на президентската предизборна кампания, въпреки че американците плащат значително по-малко за гориво от хората в Европа, да речем. Защо тогава това е такъв проблем за жителите във водещата световна икономика?

Колкото и да скочи рейтингът на Барак Обама след убийството на Осама бен Ладен, очакванията на повечето анализатори са, че преизбирането му на президентския пост след 18 месеца ще зависи от две неща – бензина и работните места, пише ВВС.

И за Обама настроенията по бензиностанциите стават особено важни.

Цената на галон бензин (около 4,5 литра) в страната е средно 4 долара, което е само 11 цента по-малко от рекордните нива, достигнати в кулминацията на финансовата криза преди три години. Това определено не се нрави на американските шофьори.

Повишените цени влияели на ежедневното придвижване до работното място, на превозването на децата до училище, на седмичния пазар. И така се стига до лишения и до съкращения на разходите в други сфери, за да има пари за бензин. Което пък не е добра новина за крехкия възстановителен процес на американската икономика.

Ситуацията е толкова важна, че в САЩ почти няма новинарска емисия, в която темата да не е засегната. 

За сравнение в Европа, където акцизите качват цената за литър най-малко два пъти, гневът не е толкова осезаем, още по-малко би повлиял на изборни резултати (изключение от тази тенденция, разбира се е България бел.ред). Планиран протест заради високите цени на горивата във Великобритания през уикенда събра съвсем малко хора, посочват от BBC.

Така погледнато, американският бензинов гняв става още по-странен. И въпросът „защо?” е съвсем естествен. 

Може да се каже, че американците определено използват автомобилите си доста по-често в сравнение с европейците. И от тази гледна точка, болката от качването на цените на горивата би трябвало да е по-силна. Средното разстояние, което изминава американецът до работното си място всеки ден, е по-голямо от това за европееца, с изключение на работещите в Унгария и Румъния.

Задръстванията по американските улици обаче са по-тежки и по-продължителни. Тоест разходът на гориво е много по-висок.

Но бензинът в Съединените щати има и символично значение за местните жители. „Той в известен смисъл олицетворява мобилността, свободата на движение и личната свобода”, обяснява Дан Нийл от Wall Street Journal.

Така че гневът по-скоро е свързан с усещането за упадък и загуба на привилегия. Нийл констатира, че евтините горива са един от прерогативите на американската „империя” и затова американците свързват цените на бензина със способността на САЩ да налагат волята си над останалия свят.

„Освен това ние се ядосваме, защото хвърляме много пари в Близкия изток, създаваме си много врагове. В същото време защитаваме авторитарни управници в петролния регион и въпреки това цената на бензина ни се качва”, откровен е репортерът.

Това, че другите хора по света плащат много повече за гориво не било никакво успокоение за американците.

„Хората тук не знаят колко струва бензинът извън нашата страна. Ние сме много голям затворен вътрешен пазар. Не гледаме европейски футбол, не гледаме френски филми и в крайна сметка наистина не се интересуваме колко плащат европейците за техния бензин”, продължава с откровенията Дан Нийл.

Разсъжденията му по ситуацията включват и заключение, че в крайна сметка цялата инфраструктура на страната е базирана на „скандално” евтина енергия. „Къде живеем, къде играем, всичко това е изградено върху основите на евтините горива. И когато цената се качва, това прониква дълбоко до сърцето на американския начин на живот”.

Така твърдението, че в САЩ цените на бензина са на водещо място в доверието на потребителите към политиците, изглежда съвсем резонно. И със сигурност успешната операция за елиминиране на големия обществен враг Осама бен Ладен ще бъде на заден план при решението на избирателите за кого да гласуват през 2012 година.

Неслучайно републиканците обвиняват настоящата президентска администрация за качващите се цени. Демократите пък хвърлят вината върху големите петролни компании.

Но и двата лагера са далеч от истината, убеждава Джон Фелми, икономист от Американския петролен институт. Според него основният фактор за поскъпване на крайния продукт е растящата цена на суровия петрол.

Търговията върви на нива с 1,2 долара на галон повече в сравнение с август миналата година. Сходно е повишението при бензина за потребителите (от 2.80-2.90 до 4 долара за галон). Фелми обяснява този скок най-вече с растящото глобално потребление, особено в Китай и Индия, където все повече хора карат коли.

В тази връзка трябва да се отбележи, че таксите, налагани от федералното правителство на петролните компании, не са променяни от няколко години насам. Което малко или много сваля част от вината от плещите на Вашингтон.

В същото време по-високите цени качиха значително приходите на петролните компании – базираната в Тексас Exxon обяви приход в размер на 10,7 млрд. долара или скок от цели 69% в сравнение с предходната година.

А това логично предизвика вълна от недоволство сред шофьорите с изтънели джобове. А изтънелите джобове водят недоволни избиратели пред урните.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


284
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
54
2
 
7
 
! Отговори
ННММ преди 13 години
"Цената на галон бензин (около 4,5 литра)" Аз си мислех че галона е 3.6 литра.
53
1
 
7
 
! Отговори
3 бири преди 13 години
Малей, тука лудите взеха да се правят на доктори! Ало, самозванеца, преди да се представяш за доктор си изпий хапчетата и си прочети молитвите пред Ленин, Маркс, Енгелс, Червените прашки и други вождове на светлото неосъществимо бъдеще.
52
0
 
5
 
! Отговори
az преди 13 години
редното разстояние, което изминава американецът до работното си място всеки ден, е по-голямо от това за европееца, с изключение на работещите в Унгария и Румъния. A sega de :D
51
3
 
8
 
! Отговори
Критик преди 13 години
"Цената на галон бензин (около 4,5 литра)" - DNES.bg ама много сте негамотни, само това искам да кажа.
50
4
 
24
 
! Отговори
Анализатор преди 13 години
Изобщо не ми дреме колко е бензина в тъпата смотана *** хАмерика , на нас лукойл си ни режи главите уставно без да се интересува за цената на бензина там.Както виждате от статията и те не се интересуват от цените тук нито от нашето жалко мизерно съществуване.
49
2
 
6
 
! Отговори
clearly преди 13 години
До 38 NZ Прав си ,че америшите ходят с кола навсякъде ,но за това си има причина .И се чудя на днес .бг от де черпи инфо ,че америшите недоволствали за цената на бензина която е 1 литър =1.40лв??Питам защото в американската преса няма таква новина от днес.Още повече ,че като прочетох тая статия и звъннах до САЩ да питам, вярно ли е това инфо и ми казаха ,че това било глупости .
48
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Презадоволени,капризни и претенциозни.....Имперските им мераци един ден ще им изядат главите,историята е пълна с примери за рухнали империи....Да се приземят малко,че много на високо хвърчат...
47
1
 
14
 
! Отговори
$ преди 13 години
На каква статия се натъкнах в нета:"За какво съвпадение на интересите може да става дума? Русия има 3 на сто от световното население, а в нейните недра притежава над 40 на сто от всички природни богатства на света. САЩ имат около 5 на сто от световното население и използват над 40 на сто от световните природни богатства.Руснаците имат 40 на сто, американците използват 40 на сто. Именно тези прости цифри определят напълно несъвместимите интереси на Русия и САЩ".
46
9
 
11
 
! Отговори
Pordotin преди 13 години
Никой не може да упреква американците,че искат евтин бензин.В крайна сметка тяхната държава дава най-много жертви във войната за петрола.Обратно при нас, не е вярно,че Лукойл са монополисти и други вносители няма.Просто е явно,че има картелно споразумение за еднакви цени.Самите Лукойл излязоха с официално съобщение,в което се казва как при едномесечния мораториум произвеждали бензина с 1 ст. загуба а при дизела имали 11 ст. печалба.Аджеба де таз разлика 12 ст. при крайната цена...наглост до гроб
45
16
 
11
 
! Отговори
STARBUCKS-USA преди 13 години
Винаги,когато съм искал да науча нещо повече за Америка,спирам CNN, и влизам в този сайт. *** знае всичко. *** акъл не взима,ама на всеки дава. Като говорите за Америка/плюете/,поставете си пред компютъра по една картичка или атласа.Така ,аааа да сте тук :)) Айде сполай ви.
44
4
 
9
 
! Отговори
въпросче преди 13 години
до 41 Защото окупират другите страни и ми смучат бензина. Толкова ли е сложно да се разбере. Защо БГ не тръгне да окупира арабелите и да им вземем петрола - тогава ще купуваме бензина за левче. Ама имаме ли дупе да воюваме, да избиваме, ти би ли тръгнал с автомат да трепеш арабели, другите биха ли тръгнали да избиват по света хора и да им вземат горивата?!
43
10
 
9
 
! Отговори
Петкова преди 13 години
Повечето коментатори тук са обхванати от патологична завист, заради което се изпълват с радост от чуждото нещастие. И освен това ги е обхванала амнезията. Същите тези хора вероятно си спомнят с умиление евтиния бензин по времето на Тато и копнеят отново да се върнат тези времена. Пък и повечето едва ли биха се отказали от мощните си коли, ако имаха пари да си ги карат. Американците са си прави да искат евтини цени, вие защо търпите монопола на Лукойл, може би защото е руски, т.е. "свой"?
42
8
 
4
 
! Отговори
Д-р Лекува Герболеза преди 13 години
До 40-я пин. Пинчо, да те питам нещо, защо взимаш политика, която използват от ГЕРБ и я приписваш на БСП? Всъщност забавната час на твоето изказване е, че Бойко всъщност се учи от БСП. ГЕРБ залагат и то много силно на страха у човека, като използват тактики от сорта с нас зле без нас още по-зле. Ама Пинчо, то по-зле от сега няма на къде, твоята любима партия ни закопа бе душко.От един антикомунист и анти-гербер и анти-глупостта човек.
41
1
 
16
 
! Отговори
Д-р Лекува Герболеза преди 13 години
По интересният въпрос е защо при падане цените на петрола у нас Лукойл се ослушват и понижават цената символично. А у спрямо нас хамериканците плащат три пъти по евтино.
40
9
 
14
 
! Отговори
пин преди 13 години
Не се връзвайте на 26 коментар. Това е пропагандатор на БКП и го поставя навсякъде - целта му е да предизика негативни реакции към ГЕРБ. Червената банда налива милиони в предизборната битка. Спомнете си предишните избори, изхарчиха десетки откраднати милиони. Откраднати от народа, за да дойдат пак на власт и пак да крадат милиони - от нас, народа. Използват омразата, страха, примитивното у човека. Наели са консултанти от други държави, за да ни измамят и пак окупират властта. БКП - никога повече
39
1
 
8
 
! Отговори
Д-р Маус до 26 преди 13 години
26, дали някой ден ще осъзнаеш колко си ***?По-скоро НЕ.Пии си редовно хапчетата и не се изказвай веднага след като излезеш от оперативката проведена от месния партиен лидер - виждаш,че си объркан и дезориентиран...А може би месния партиен лидер цели точно това... Сигурен съм,че ако прочетеш поста си още веднъж, ще си направиш преоценка на ценносната си система и няма да се налага да нарушаваме душевният ти уют с опити да наложим своята правота. И не забравяй - хапчетата редовно иначе лошо...
38
2
 
14
 
! Отговори
NZ преди 13 години
Янките и до тоалетната ходят с колата. Да си поразмърдат дебелите *** и да походят пеша или с градския транспорт. Така хем ще спестяват, хем потреблението ще падне, а от там и цените на петрола. Заради разточителния им начин на живот страдат другите, а те се оплакват. Ако поумнеят дори с малко, ще престанат да пилеят ресурсите. Току виж скапаната им страна станала по добро място за живеене.
37
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Както "мъдро" наскоро каза Бойко - " Нямаш ток - палиш свещ!", " Нямаш бенззин - ходиш пеша! " Нека посъветва това американците при следващата си визита с официален представител.
36
3
 
24
 
! Отговори
yavoraki преди 13 години
Още от създаването на монетната система, САЩ управлява света и за сметка на милиони живеят добре. Защо никъде в статията не се споменава примерно, че тъпите американци почти нямат автомобили с обем на двигателя под 2500 куб.см., да не кажа 3.0. Карат коли, на които разхода им не пада под 10, независимо от режима на движение (градско, извънградско). В европа винаги е било тенденция да се карат икономични автомобили, отделящи далеч по-малко вредни емисии от тези на американците. Големи *** са!
35
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Като няма хляб яжте пасти или префразирано за Хамериканчетата:Като нямат бензин да си купят детски колички на ***!Хем ще отслабнат като поспортуват!Железопътния транспорт тепърва ще се развива в услвията на нефтена криза!